Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Teljässä kuultiin yleisölle mieluinen joulukonsertti

Musiikki Taivas sylissäni. Baritoni Aarne Pelkosen joulukonserttikiertue 4.12. Teljän kirkossa. Jukka Perko, saksofoni ja Marzi Nyman, piano, urut ja kitara. Etteikö ihmisiä saa kotoa television äärestä liikkeelle? Jo vain. Kun konsertoimaan tulee baritoni Aarne Pelkonen , suomalaisilla ja kansainvälisillä areenoilla menestynyt Jukka Perko ja monitoimimies Marzi Nyman , niin yleisön suosio on taattu. Ohjelma koostui perinteisistä ja uudemmista joululauluista sovitettuna tavalla, joka noudatti laulujen säkeistörakennetta. Ei myöskään otettu suurempia vapauksia laulujen alkuperäisestä rytmiikasta. Laulujen fraseeraus kulki tunnistettavana. Jukka Perko soitti laulun taustalla säestysääniä ja välisoitoissa hän antoi saksofonin ”laulaa” solistisen mehevästi. Säestävän yhtyeen vaikutelma oli täyteläinen Marzi Nymanin vuorotellessa pianon ja urkujen ääressä, ja välillä hän tarttui sähkökitaraan. Aarne Pelkonen muuntautuu ooppera- ja liedlaulajasta kaiken kansan joululaulujen tulkiksi luontaisen mutkattomasti. Artikulaatio ei pomppaa tekstistä korostuneena, vaan laulujen sanoma viestittyy puheen kaltaisena. Pelkosen baritoni sävähdytti monimuotoisuudellaan. Taivas sylissäni -laulussa kuultiin muhkeita bassoääniä ja tenoraalista loistoa. Saattaisi olla mahdollista saada yhtenäisempää äänenkäytön linjaa sävellajin valinnalla. Fraasin sisällä äänenväri vaihtui joskus odottamatta. Toisaalta, jos säe on kirjoitettu alarekisteristä korkeuksiin, niin matka korkeisiin säveliin on kuulijalle odotettu elämys. Selim Palmgrenin Ja neitsyt pikkupoijuttans a -laulu oli ainoa sävelmä, jonka Pelkonen mielestäni lauloi kauniina, herkistyneenä lauluna. ”Ja äidillä on kyynelissä silmä” ja Marian sanat vastasyntynyt lapsi sylissään ”ristinkö ne sulle rakentaa” on sellainen kipupiste, että pieni draamallinen korostus olisi ollut paikallaan Trio yhtyeenä kohautti erityisesti Sylvian joululaulussa , Nukkuu mökit lumiset -laulussa ja Viktor Rydbergin Tonttu -esityksessä (sanat Mikko Juva). Viimeksi mainittua voi ajatella rekilauluksi. Kerronta oli mukaansa tempaavaa. Kun luovista taiteilijoista on kysymys, niin ”biisilista” oli kääntynyt hämmennettäessä ylösalaisin. Ensimmäinen Tulkoon joulu esitettiin viimeiseksi: ”Joulu on taas, riemuitkaa nyt”.