Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Asiantuntija yllättyi Lewis Hamiltonin etumatkan nopeasta kasvamisesta – tallikaveri löi Valtteri Bottaksen kanveesiin muutamassa kierroksessa

Valtteri Bottas lähti sunnuntaina ajettuun Ranskan GP:hen kaventamaan tallikaverinsa Lewis Hamiltonin 29 pisteen suuruiseksi kasvanutta MM-johtoa. Kauden kahdeksannen F1-osakilpailun juoni kävi selväksi jo lähtökiihdytyksessä, eikä se ollut suomalaisittain suotuisa. Paalulta lähtenyt Hamilton piti kakkosruudusta startanneen Bottaksen helposti takanaan, eikä voittajasta ollut tämän jälkeen epäselvyyttä. Britti vei kauden kuudennen voittonsa jopa ylivoimaiseen tyyliin, sillä Mercedes-kaksikon ero oli maalissa yli 18 sekuntia, kun Bottas ei pystynyt vastaamaan tallikaverinsa vauhtiin. F1-asiantuntija Jyrki Järvilehto arveli, että ero kasvoi näinkin suureksi erityisesti siksi, että Hamilton pystyi ajamaan Paul Ricardin radalla tavalla, joka kulutti Pirellin renkaita huomattavasti Bottaksen ajotyyliä vähemmän. – Eturenkaat kuluivat aika nopeasti, ja niiden kanssa piti olla varovainen. Selkeästi Valtteri joutui aika paljon varomaan sitä, Järvilehto sanoi. Katso Järvilehdon analyysi Bottaksen ja Mercedeksen tilanteesta kokonaisuudessaan oheiselta videolta. Etelä-Ranskassa sijaitseva rata on renkaille jo lähtökohtaisestikin erittäin rankka, ja tänä vuonna kulumaa oli myös siksi, koska viikonlopun lämpötilat huitelivat hellelukemissa. Erityisen tylyä jälkeä Hamilton teki varikkopysähdysten yhteydessä. Ennen niitä Hamiltonin johto Bottakseen nähden oli kuusi sekuntia, mutta kuusi kierrosta myöhemmin, pysähdysten jälkeen, se oli kasvanut jo 12 sekuntiin. Mercedes-kuljettajat ohittivat Williams-kaksikon sekä Haasin Kevin Magnussenin kierroksella ennen varikkopysähdyksiään ja Williams-kaksikon vielä uudelleen pysähdysten jälkeen. Peli oli kuitenkin selvä, kun kilpailu oli vasta puolivälissä. – Se oli yllättävää, miten nopeasti se ero tuplaantui. Molemmat ajoivat siinä kuitenkin ihan täysillä. Ei Valtterilla ollut sen jälkeen mitään muuta mahdollisuutta kuin ajaa kakkosena, yrittää säästää renkaita loppuun asti ja ottaa ne pisteet, mitä on tarjolla.