Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Nykyinen opiskelijavalinta korkeakouluihin ei palvele opiskelijaa – koulutusalan vaihto tehty liian vaikeaksi

Onko nykymuotoinen opiskelijavalinta hyvä juttu? Koko lukion ajan piti opiskella tiettyjä aineita, jotta saisi ylioppilaskirjoituksista hyvät numerot, jotta niistä olisi hyötyä yhteishaussa. Yllätyksenä tuli, vaikka luin koko kevään pääsykokeisiin, niin en saanut opiskelupaikkaa, joka oli ensimmäisenä toivelistalla. En edes toista, vaan viidennen vaihtoehdon. No pitihän sitä mennä kokeilemaan opiskelemaan alaa, joka ehkä saattaisi kiinnostaa. Ala ei ole mitään semmoista, mitä haluisin tehdä työelämässä, mutta yliopistossa kävin kokeilemassa muidenkin aineiden kursseja ja löysin alan, joka kiinnostaa ja jota haluaisin tehdä työkseni. Sitten tuli ongelma. En ole lukiossa käynyt kuin pakollisen kurssin kyseistä ainetta, jotta saisin parhaan mahdolliset pisteet valintakokeessa. Jos kävisi tuuri ja pääsisin lukioon suorittamaan kyseistä ainetta heti samana syksynä ennen kevään yo-kirjoituksia, mikä yleensä ei onnistu, voisin aloittaa hakuprosessin ylioppilaskirjoitusten jälkeen. Koska aloitan pääsykokeisiin valmistautumisen heti ylioppilaskokeiden jälkeen, minulla on 2–3 kuukautta aikaa opiskella. Jotkut hakijat aloittavat valmistautumisen pääsykokeeseen jo edeltävä syksynä eli jopa 9 kuukautta ennen pääsykoetta. Olen siis antanut jopa 3–6 kuukauden etumatkan muihin hakijoihin nähden, kun kävin kokeilemassa jotain opinahjoa, mistä en ollut varma, oliko se oma alani. Luovutin ensikertalaispisteet eli pisteet, jotka hakija, joka ei ole ennen vastaanottanut paikkaa suomalaisesta korkeakoulusta, saa yo-kirjoitusten ja mahdollisen pääsykokeen lisäksi. Kun oikea aika valmistua ja aloittaa työt oli ennen valmistumista, niin onko hyvä, että jos haluaa vaihtaa alaa tai hakea muulle alalle kuin mitä oli suunnitellut, niin siihen kuluu ideaalitapauksessa yksi vuosi tai todennäköisesti ainakin kaksi vuotta. Toisaalta jos alanvaihtajalla olisi kaksi, kolme tai jopa neljä ainetta, mitkä pitäisi kirjoittaa yo-kokeessa ja hallita pääsykokeessa, voi tähän kulua aikaa 3–5 vuotta. Ketä siis palvelee nykyinen haku tapa korkeakouluihin? Olisiko syytä vapauttaa korkeakouluopinnot kaikille siten, että alan vaihtaminen olisi joustavaa? Jos pääsykoe on, niin ei tarvitse suorittaa lukion kursseja, ja jos tarvitsee, niin se ei olisi lukion aikatauluista ja yo-kirjoituksista kiinni, jotka eivät jousta. Tietysti helpoin tapa olisi antaa vapaat kädet ihmisille valita mitä opiskella tai siirtyä pelkästään pääsykoevalintaan. Näin eivät yo-kirjoitukset ja lukion opettajat kuormittuisi turhaan, ja kuka tahansa voisi valmistautua pääsykokeisiin missä vain ja milloin vain. Yo-kirjoitukset ovat kyllä hyvä mittari, mutta ne eivät kerro mitään hakijan motivaatiosta opiskella jotain tiettyä alaa. Joonas Lehti Pori