Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Rauman sataman nosturivanhuksille uudet kevättakit

Satama- ja meriliikenteestä kiinnostuneilla on Raumalla seurattavana perinneosaston kookkaimman esineistön kevätkunnostus. Suojan satamanosassa on kaksi nosturia, jotka edustavat lastinkäsittelytekniikkaa noin seitsemän vuosikymmenen takaa. Ne ovat jo antiikkia, elleivät jo museoesineitä. Rauman Satama Oy:n tekninen johtaja Timo Metsäkallas kertoo nosturien siirretyn pysyvään säilytysasemaansa, joka suunniteltiin osana Suojan laiturialueen peruskunnostusta. Nosturien ohjaamo- ja konehuoneiden ulkolaudoitukset olivat ikääntyneet heikkoon kuntoon ja ikkunoitakin oli rikkoontunut. Parhaillaan käynnissä olevassa remontissa laudoitukset uusitaan ja lasi-ikkunoiden tilalle asennetaan muovipleksi-ikkunat, jotka kestävät ilkivallan ja estävät lintujen sisään pyrkimisen. Väriltään ne säilyvät ennallaan. – Ehostusta tehdään nyt kevääksi. Nosturirungoille ei remonttia tehdä tällä kertaa. Valmista pitäisi olla toukokuun aikana, Timo Metsäkallas sanoo. Nostureiden ympärille tulee aita, jonka toivotaan hillitsevän kiipeilyharrastajia. Timo Metsäkallas kertoo, että Suojan laiturille sijoitetut nosturit ovat kiinnostaneet geokätköilijöitäkin. Tämän vuoksi portaisiin on asennettu peltilevyt estämään nosturiin nouseminen. Nostureita ei sähköistetä eli ne pysyvät toimimattomina. Metsäkallas kertoo, että suunnitelmana on valaisimien hankinta osaksi aitarakennelmaa. Näin nosturit olisivat paremmin esillä. (Juttu jatkuu kuvan jälkeen) Runko raumalainen, koneet Saksasta Suojan laiturin kaksi nosturia edustavat Rauman sataman isoa investointia 1950-luvun alkupuolelta. Nosturiesimiehenä Rauman satamassa työskennellyt Antti Viljanen tuntee nosturit tarkoin ja on myös käyttänyt niitä laivojen lastaus- ja purkutöissä. Nosturit ovat vuodelta 1952 ja ne ovat raumalais-saksalaista valmistetta. Runko-osat valmisti Rauma-Repola Oy:n Rauman telakka ja konepaja. Koneiston toimitti Maschinenfabrik Augsburg-Nürnber AG MAN. Nostureita oli Viljasen mukaan sataman nosturisuoralla kaikkiaan viisi. Jäljellä olevat kaksi nosturia olivat tehokkaimmat ja niiden nostokyky oli kuusi tonnia. Kaksi pienintä kykeni kolmen tonnin taakkojen nostamiseen ja yksi viiden tonnin nostamiseen. Antti Viljanen tuli vuonna 1984 harjoittelijaksi, eteni kuljettajaksi ja nosturiosaston esimieheksi. Hän muistelee, että nyt museoituna olevat nosturit olivat käytössä Petäjäksessä vuoteen 2000 saakka. Pienempitehoisista luovuttiin 1990-luvulla. – Ne olivat erinomaisen hyviä ajettavia ja nopeita, mutta nostoteho oli nykyisiin nostureihin verrattuna tietysti vaatimaton. – Koneistot ovat tietysti jumissa. Ehkä ne lähtisivät huollon jälkeen vielä toimintaan, Antti Viljanen arvioi.