Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Miksi satakuntalaiset eivät usko tilastoja? Vain joka viides käyttää pyöräilykypärää, vaikka se on verraton apu tapaturman hetkellä

Pyrin liikkumaan mahdollisimman paljon kesät talvet. Jos työt eivät haittaisi harrastuksia, olisin todennäköisesti juuri nyt erämökissä jossain päin Kontiolahtea odottamassa paikallisen jäähdytetyn ladun avausta. Se nimittäin avautuu tänään. No, tälläkin kertaa on kuitenkin tyytyminen Jämin hiihtotunneliin, jonne toivoisi kaikkien kuntoilijoiden löytävän tiensä. Siellä ei ole ainakaan koskaan huono sää. Itse liikun erilaisilla pyörillä kesät talvet. Liikkuessa on aikaa pohtia ja kiinnittää huomiota erinäisiin asioihin. Yksi huomion kiinnittäjistä päättyneen kesän aikana oli kypärän käyttö kevyessä liikenteessä. Muutama viikko takaperin lenkkeilin Kankaanpään ja Niinisalon välisellä suositulla kevyen liikenteen väylällä. Reilun 20 kilometrin mittaisen rullahiihtolenkkini aikana vastaan tuli yhteensä 10 pyöräilijää, joiden silmämääräinen keski-ikä oli 40–80 vuoden välillä. Kymmenestä liikkujasta vain yhdellä oli kypärä päässään. Tämänkertainen havainto ei ollut kertaluontoinen. Satakunnassa majailee selvästi joko laiskoja tai huolettomia pyöräilijöitä. Liikenneturvan vuonna 2017 tekemän tutkimuksen mukaan 44 prosenttia suomalaisista käyttää pyöräillessä kypärää. Satakunnassa prosenttiluku on kuitenkin vain 22. Tekosyitä kypärän käyttämättä jättämiseen on varmasti monia. Lyhyellä matkalla sitä ei kuulemma tarvitse eikä myöskään silloin, jos ajaa itse varovasti. Onnettomuus voi kuitenkin kurkkia kulman takana, vaikka itse olisit liikenteessä tarkkana. Oma kulkuväline voi hajota vauhdissa tai joku toinen voi törmätä sinuun täysin yllättäen. Silloin on turha pohtia, kenen vika tapaturma oli. Onnettomuustietoinstituutin raporttien mukaan 2015–2017 pyöräilyonnettomuuksissa kuoli 78 henkilöä, joista vain 29 tapauksessa menehtynyt käytti kypärää. Suurin osa, jopa kolme neljästä kypärättömästä oli Liikenneturvan mukaan yli 55-vuotiaita. Sitä ei ole kuitenkaan tilastoitu, kuinka moni kypärää käyttänyt on selvinnyt onnettomuudesta sen ansiosta. Luku olisi varmasti suuri. Kypärän käyttäminen on asennetta parhaimmillaan. Monesti kuulee ajateltavan, että onko kypärästä mitään hyötyä? Asiaa voisi miettiä myös toiselta kantilta: Olisiko kypärästä ainakaan mitään haittaa?