Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Poliittinen ihme syntyi sinivalkoisin siivin – kokoomus ryhtyi keskustaksi ja keskusta huomasi olevansa kokoomus

Miten valtio-omistaja voi huolehtia lentoyhteyksien valtakunnallisesta kattavuudesta? Onko sillä edes velvoitetta siihen vai onko kyse Finnairin päätöksistä, joihin valtion ei pidä sotkeutua? Ja jos ei pidä, miksi sitten omistaa osake-enemmistö? Huoltovarmuuden takia? Kysymyksiä on pyöritelty siitä alkaen, kun julkisuuteen vuoti vajaat pari viikkoa sitten tietoja, joiden mukaan Finnair saattaa lopettaa lennot Jyväskylän, Kajaanin, Joensuun, Kokkolan ja Kemin kentille ainakin loppuvuoden ajaksi. Finnair kiirehti tiedottamaan, että lentomotista on päätetty toistaiseksi vain kesän ajalta. Päätöksiä tehdään loppuvuoden osalta sitten, kun käytettävissä on enemmän tietoa lentoliikenteen elpymisvauhdista. Silloinen omistajaohjausministeri Sirpa Paatero (sd.) sai syksyn Posti-kohussa tuta tehtävän vaikeuden. Omistajan ääntä pitäisi käyttää mutta yhtiöiden operatiiviseen päätöksentekoon ei saisi puuttua. Nykyinen omistaja-ohjausministeri Tytti Tuppurainen (sd.) taiteilee saman ikuisuusongelman kanssa Finnairin tapauksessa. Tuppuraisen mukaan valtion osallistumiselle Finnairin pääomittamiseen ei voida liittää ehtoja liikennöinnin jatkumisesta tietyille kentille. Valtiolla on silti tahtotila lentojen jatkumiseen, kunhan toiminta on kannattavaa. Siinäpä se. Valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk.) kommentoi poliittisen keskustelun tärkeimmäksi areenaksi nousseessa Twitterissä, että "kotimaan yhteyksiä on syytä palauttaa mahdollisimman pian, kun koronasta toivutaan ja että kaikkinainen spekulaatio maan sisäisten reittien kokonaan lakkaamisesta kannattaa lopettaa ennen edes sen alkamista." Lännen Media kysyi Kulmunilta tviittiä laajempaa näkemystä Finnairin suunnitelmiin tuloksetta kahdesti. Kokoomus haistoi iskunpaikan esittäen maakuntayhteyksien turvaamista ostopalveluna. Valtion menojen lisääminen on yleensä ollut tarkan euron puolueelle kauhistus. Maakuntien puolustajana profiloitunut keskusta joutui yhtä nopeasti unohtamaan ideologian ja korvaamaan sen talousrealismilla. Selkänoja löytyi EU:sta, joka saattaisi torjua suorahankinnan Finnairilta. Kilpailutettavissa ostopalveluissa rahat voisivat päätyä muille lentoyhtiöille tilanteessa, jossa tarkoituksena on tukea kansallista lentoyhtiötä. Maakunnissa ilman lentoyhteyttä jääneet voivat tosin ajatella, että ihan sama, minkä värinen kone kotikentälle lentää, kunhan lentää. Pelko maakuntayhteyksien loppumisesta sai siis aikaan poliittisen ihmeen, jossa kokoomus muuntui hetkessä keskustaksi ja keskusta huomasikin olevansa itse asiassa kokoomus. Sitä se hallituksessa ja oppositiossa oleminen teettää. jussi.orell@lannenmedia.fi