Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Asenteiden täytyy muuttua, jotta yhä useampi uskaltaisi liikenteeseen pyörällä

Polkupyörällä ajaminen muun liikenteen seassa tuntuu joskus siltä kuin harrastaisi vähintäänkin jotain extrem-lajia. Varsinkin kapeilla ja huonokuntoisilla teillä, joita maastamme löytyy yllin kyllin. Jos aikoo pyöräillä maaseudulla, täytyy ajaa muun liikenteen seassa, sillä varsinaisia pyöräteitä ei juuri ole. Olen kuluvana kesänä pyöräillyt Satakunnan ja Etelä-Pohjanmaan teitä. Muutaman tuhat kilometriä ristiin rastiin, ja mielestäni saanut aika kattavaa ”dataa” siitä, miten autoilijat ottavat pyöräilijät huomioon liikenteessä. Ohitustilanteet ovat ymmärrettävästi kaikkein riskialtteimpia tilanteita. Autoilijoista suurin osa huomioi pyöräilijät hyvin, ohittaa tilaa antaen. Sitten on kaahareita, jotka kovalla nopeudella ohittavat melkein hipaisuetäisyydeltä pyöräilijän, vaikka näkyvyyttä ja tilaa olisi väistää. Henkikullan säilyminen on ollut monta kertaa senteistä kiinni. Vaarallinen on myös tilanne, jossa kaksi autoa kohtaa ja pyöräilijä koettaa taiteilla niin tien reunassa kuin mahdollista. Moni autoilija pyöräilijästä välittämättä tunkee ohi. Tällöin kaksi autoa ja pyöräilijä kohtaavat yhtä aikaa soukalla tiellä. Arvata saattaa, kuka tässä tilanteessa on heikoilla. Tilanteessa auton kuuluisi odottaa polkupyörän takana, kunnes voi tehdä turvallisen ohituksen. Myös polkupyörä on ajoneuvo. Pyöräily on hieno harrastus, varsinkin näin kesällä. Siinä kunto kohoaa ja voi kiireettömästi nähdä samalla Suomen kesän parhaita puolia. Valitettavasti aika harva vastaantulija on polkupyöräilijä. Liikennekulttuurin ja asenteiden muutosta tarvitaan, jotta entistä useampi uskaltautuisi liikenteeseen polkupyörällä. Nyt liikenteessä on myös monia pieniä koululaisia, joten autoilijat: maltti on valttia. Tapio Kamppi Honkajoki