Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri

Näin lentoverolle on käymässä eduskunnassa – "Ilmastokriisin partaalla on käsittämätöntä, että meillä on erittäin paljon päästöjä aiheuttava kulkumuoto, jota ei juuri veroteta"

Matkustajakohtaisen lentoveron kansalaisaloite keräsi viime vuonna yli 55 000 nimeä. Digi- ja väestötietovirasto vahvisti viime viikolla nimien oikeellisuuden, ja lentoveroaloitteen vastuuhenkilöt aloittavat toimenpiteet kansalaisaloitteen viemiseksi eduskuntaan kevään aikana. Lännen Media kysyi 2.–15. tammikuuta kaikilta kansanedustajilta, kannattavatko he lentoveroa. Kysymys muotoiltiin seuraavasti: Pitäisikö Suomen säätää laki matkustajia koskevasta lentoverosta? Kyselyyn vastasi 108 kansanedustajaa 200:sta. Vastausprosentti on 54. Kaikkien eduskuntapuolueiden kansanedustajilta saatiin vastauksia. Näin kansanedustajat kannattavat lentoveroa Matkustajakohtaista lentoveroa kannattaa ainoastaan 18 prosenttia Lännen Median kyselyyn vastanneista kansanedustajista. Lentoveroa vastustaa 77 prosenttia vastanneista kansanedustajista, ja 5 prosenttia ei osaa sanoa kantaansa. Nämä ovat tylyjä lukuja niille 55 000 suomalaiselle, jotka ovat allekirjoittaneet eduskuntaan asti kevään aikana menevän lentoverokansalaisaloitteen. Sdp:n vastausprosentti on keskimääräistä pienempi, kun taas perussuomalaisilla se on keskimääräistä suurempi. Näin suurissa eduskuntaryhmissä vaikutus on todennäköisesti se, että kokonaistulos on LM-kyselyssä hieman kielteisempi lentoveroa kohtaan kuin tasaisilla vastausosuuksilla. Tämä perustuu siihen, että perussuomalaiset suhtautuu erittäin kielteisesti lentoveroon, kun taas sdp:ssä kannat jakautuvat. Yli 170 000 lentoa päivässä koko maailmassa Laajoista verovapauksista nauttivan lentoliikenteen suitsimiseksi tarvittaisiin ilmastomielessä maailmanlaajuisia toimia, mutta mitä? – Kannattaa ladata appi Flightradar24 ja todeta, että on noin 20 000 konetta ilmassa ja Suomen yllä maksimissaan tusina, joista moni menee Suomen yli, toteaa keskustan lentoveroa vastustava kansanedustaja Arto Pirttilahti ongelman laajuudesta. Pienellä tarkistuksella Pirttilahden luvuissa on hieman ilmaa, mutta suuruusluokka on oikea. Lentokoneita on usein Flightradarin mukaan yli 10 000 ilmassa ja jopa lähes 20 000 kiireisimpinä aikoina. Flightradar ei näytä aivan kaikkia lentokoneita, mutta toisaalta kaikki siinä näkyvät eivät ole matkustajalentokoneita. Kuukauden aikana joka ikinen päivä maailmalla on ollut yli 100 000 lentoa. Tavallisena päivänä lentoja on reilut 170 000, ja joulun alla ylittyi 200 000 lentoa vuorokaudessa. Vain vihreät ja vasemmistoliitto veron takana Eri eduskuntaryhmissä lentoveron kannatus vaihtelee. Siinä missä vihreistä jokainen ja vasemmistoliitosta lähes jokainen vastannut kansanedustaja kannattaa lentoveroa, perussuomaisista, kokoomuksesta ja keskustasta lähes kaikki vastustavat. Edes hallituksen sisällä enemmistöä lentoveron taakse ei löydy, sillä myös sdp suhtautuu veroon suurella varauksella ja keskusta sekä rkp vastustavat sitä. Pääministeripuolue sdp:llä on vastauksien perusteella kuitenkin valmiuksia selvittää lentoveron käyttöönottoa. Lentoveroa vastustavat myös opposition kristillisdemokraatit ja liike nyt. Ei yksin Suomen asia Lentoveron käyttöönottoa perustellaan ilmastonmuutoksen torjunnalla ja lentoliikenteen matalalla verotuksella. Monet lentoveroa vastustavat kansanedustajat käyttivät kahta perustelua. Ensinnäkin lentovero ei toimi yksin Suomen asettamana. Toiseksi lentovero ei vähennä lentoliikenteen päästöjä. Tehokkaampaa on esimerkiksi saada lentoliikenne päästökauppaan tai lentopolttoaineelle sekoitevelvollisuus. Tällöin polttoaineeseen olisi lisättävä esimerkiksi biopolttoainetta. – Suomi on huono paikka aloittaa lentoverotusta, koska Suomi on syrjäinen maa, eikä realistisia matkustusvaihtoehtoja ole liiemmin tarjolla. Ratkaisun siis pitää olla vähintään yleiseurooppalainen, ja toimien on kohdistuttava tarpeettomaan lyhyen matkan liikenteeseen. Kerran vuodessa Kanarialle lentävää perhettä ei pidä panna ilmastopolitiikan maksajaksi, sanoo perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho . Kyselyssä ainoana oppositiokansanedustajana lentoveroa kannatti kokoomuksen Ilkka Kanerva , tosin varauksella. – Lentovero sillä ehdolla, että se säädetään kattavasti koko EU-alueelle. Ei vain Suomea yksin koskien. Myös perussuomalaisten Kike Elomaa vaatii lentoyhtiöiltä tekoja päästöjen vähentämiseksi, vaikka vastasi "ei" kaikkia koskevalle lentoverolle. – Viime kädessä paljon lentävät voisivat osallistua jonkinlaisella lisämaksulla, vaikka veromaksulla, Elomaa toteaa. Kristillisdemokraattien puheenjohtajan Sari Essayahin mukaan lentoliikenteellä on suuri merkitys Suomen elinkeinoelämälle. Lentovero pitäisi ottaa käyttöön ainakin koko EU:ssa, jotta sitä voisi kannattaa. – Lentoliikenteen päästöjä vähennetään parhaiten teknologisen kehityksen myötä ja lentokaluston uusimisella. Liike nytin puheenjohtajan ja kansanedustajan Hjallis Harkimon mukaan maailman lentoliikenne on tuplaantumassa 8,2 miljardiin vuoteen 2020 mennessä. Hän vastustaa lentoveroa, mutta kannattaa lentopolttoaineveroa. – Esitämme EU-tason minimiveroa lentokerosiinille, kuten energiaverodirektiivissä on muillekin polttoaineille asetettu. Veron tason tulisi lähtökohtaisesti olla hiilidioksidin aiheuttaman haitan taso. Lisäksi, EU:n tulisi asettaa ehto, että unionin alueelle eivät saa lentää niihin maihin rekisteröidyt lentoyhtiöt, joissa ei ole käytössä minimiveroa lentokerosiinille, linjaa Harkimo. Ilmastotoimet vaativat puuttumista lentämiseen Vihreiden ja vasemmistoliiton kansanedustajat perustelevat lentoveroa nopeiden ilmastotoimien välttämättömyydellä. Lentämisen hiilidioksidipäästöt jäävät yläilmakehään, jossa niiden ilmastoa lämmittävä vaikutus on suurempi. – Ilmastokriisin partaalla on aivan käsittämätöntä, että meillä on erittäin paljon päästöjä aiheuttava kulkumuoto, jota ei juuri veroteta, sanoo vihreiden kansanedustaja Jenni Pitko . – Toivon Suomen lentoveroaloitteen ohella myös eurooppalaisen lentokerosiinialoitteen läpimenoa, sillä se puuttuisi lentämisen päästöihin koko EU:n laajuisesti ja tehokkaasti, sanoo puolestaan vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Emma Kari . Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Jussi Saramo kannattaa lentoveroa, mutta muistuttaa tarpeesta tehdä siitä Euroopan laajuinen. Vasemmistoliiton myönteiset kannat ovat hieman vihreitä varovaisempia. – Sellainen lentovero, joka ohjaisi Aasian ja Euroopan välisen liikenteen Helsinki–Vantaalta pidemmälle reitille Kööpenhaminaan, olisi ilmastonkin kannalta haitallinen. Rkp:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson tukisi maailmanlaajuista lentoverojärjestelmää, mutta ei yksin Suomen tai ei välttämättä Euroopankaan. – Parempi tapa olisi kuitenkin ohjata lentoliikenteen päästöjä päästökaupan avulla. Näin vaikutuksia saataisiin kohdennettua nimenomaan ilmastoon vaikuttaviin päästöihin. Päästökaupan soveltamista tulisikin laajentaa koskemaan kaikkea lentoliikennettä kansainvälisesti. Myös omien päästöjen kompensoimisen tulisi olla helppoa, toteaa Henriksson. Näin kysely tehtiin Lännen Median kysely lähetettiin kaikille kansanedustajille Webropolin kautta henkilökohtaisena vastauslinkkinä sähköpostiin. Vastausaika oli alun perin 2.–8. tammikuuta, mutta sitä pidennettiin runsaamman otoksen saamiseksi 15. tammikuuta asti. Lopullinen vastausaika oli siis 2.–15. tammikuuta. Kyselyyn vastasi 108 kansanedustajaa. Muita vastausmahdollisuuksia ei kansanedustajille annettu kuin henkilökohtainen sähköpostilinkki. "Kannattaa ladata appi Flightradar24 ja todeta, että on noin 20 000 konetta ilmassa ja Suomen yllä maksimissaan tusina, joista moni menee Suomen yli." Arto Pirttilahti Keskustan kansanedustaja Lentoveron puolesta Inka Hopsu Vihreät "Ruotsin kokemus osoittaa, että lentäminen voidaan saada myös vähenemään." Jukka Gustafsson Sdp "Jotta lentäminen ei kuitenkaan jäisi vain hyvätuloisten herkuiksi, niin veron tulee olla pieni, ja oikeudenmukaisesti porrastettu." Merja Kyllönen Vasemmistoliitto "Samantyylinen lentovero kuin Ruotsissa. Siellä se on kuusi euroa EU:n sisällä ja 25–40 euroa EU:n ulkopuolella, matkan pituudesta riippuen." Anne Kalmari Keskusta "Tämä täytyy säätää yhdessä muiden EU-maiden kanssa, että kilpailukykymme ei heikkene." Outi Alanko-Kahiluoto Vihreät "Valtion tuet on suunnattava ympäristölle huomattavasti vähemmän haitallisen matkustamisen kuten raiteiden tukemiseen." Markus Mustajärvi Vasemmistoliitto "Mutta vasta sitten, jos siitä saadaan laajempi, esimerkiksi EU-tasoinen linjaus ja että lentovero vaikuttaa tosiasiallisesti ja näkyvästi päästöjen pienentämiseen ja paremman teknologian kehittämiseen." Mirka Soinikoski Vihreät "Eri kulkumuotojen verokohtelua on tarkasteltava. Ruotsissa lentovero vähensi lentämistä. Ilmastovaikutuksille on oltava hintalappu ja hiilijalanjäljen kompensointia on helpotettava." Satu Hassi Vihreät "Nykyisin lentoihin kohdistuu kevyempi verotus kuin juniin." Lentoveroa vastaan Lulu Ranne Perussuomalaiset "Suomen ei tule ajaa itseään ahdinkoon ylimääräisillä veroilla, jotka ainoastaan heikentävät ostovoimaa ja yrittäjyyden edellytyksiä ilman minkäänlaisia vaikutuksia ilmastoon. Tosiasiahan on, että vaikka USA:ssa ja koko EU:ssa lopetettaisiin lentäminen, ei silläkään olisi kuin marginaaliset vaikutukset ilmastoon." Joakim Strand Rkp "Suuntana on selvästi se, että pitkät matkat lennetään biopolttoaineilla ja lyhyet sähköisesti. Näen tässä Suomelle suuria mahdollisuuksia niin paikallisesti kuin globaalisti. Esimerkiksi Neste kuuluu maailman johtaviin biopolttoaineiden kehittäjiin ja Merenkurkun neuvostossa olemme jo koonneet konsortion selvittämään seudullisen sähköisen lentämisen potentiaalia." Raimo Piirainen Sdp "Lentovero vähentäisi lentämistä, mutta lisäisi mahdollisesti oman auton käyttöä ja liikenteen päästöjä maantieliikenteessä. Lisäisi yritysten kustannuksia ja vaikuttaisi Suomeen tehtäviin ulkomaisten yritysten investointeihin negatiivisesti." Kai Mykkänen Kokoomus "Yhden maan lentolippuvero ei ohjaisi alaa vähäpäästöisyyteen, vaan tarvitaan EU:n yhteinen suoraan päästöihin sidottu lentomaksu. Helpoiten se tapahtuu poistamalla ilmaiset päästöoikeudet lentoliikenteeltä, laajentamalla EU:n päästökauppa myös EU:n rajat ylittäviin lentoihin sekä vähentämällä päästöoikeuksien määrää EU:ssa, jolloin niiden hinta myös lennoilla nousee. Esimerkiksi viime vuosina nähty noin 20 euron päästöoikeuden hinnan nousu on jo käytännössä luonut mittakaavaltaan noin 4 euron lisämaksun EU:n päästökauppaan kuuluvalle Helsingin ja Etelä-Euroopan väliselle lennolle." Hjallis Harkimo Liike nyt "Lentoliikenteen päästöjen vähentämiseksi tarvitaan globaaleja ratkaisuja. Kansallinen lentovero vaikuttaisi Suomessa toimivien lentoyhtiöiden kilpailukykyyn ja asettaisi ne siten epäedulliseen markkina-asemaan." Antero Laukkanen Kristillisdemokraatit "Ainoa oikea ilmastoteko on elämäntapamuutos, ei verojen lisääminen." Heikki Vestman Kokoomus "Kansallinen lentovero olisi nykyajan anekauppaa, jossa hyväosaiset saisivat ostaa itselleen paremman mielen lentämisestä. Kansallinen lentovero osuisi pahiten pieni- ja keskituloisiin perheisiin, joiden lomamatkojen kustannuksia ne nostaisivat." Riikka Purra Perussuomalaiset "EU:n ja globaalin tason lentoveroilla olisi mahdollista saavuttaa hyötyjä, mutta toisaalta tässäkin tapauksessa lentojen väheneminen kohdistuisi harvoin lentäviin lomailijoihin eikä niihin työmatkailijoihin, joiden henkilökohtainen hiilikuorma on kaikkein suurin." Antti Kurvinen Keskusta "Hyvä tapa vähentää lentoliikenteen päästöjä olisi sekoitevelvoitteen asettaminen lentokerosiinille. Eli siis polttoaineeseen mukaan biopolttoainetta kuten on jo autojen bensassa." Arto Satonen Kokoomus "Lentovero pitäisi toteuttaa globaalilla tasolla, vähintään koko Euroopan unionia koskien, jotta lentovero ei sotke lentokenttien ja lentoyhtiöiden välistä kilpailua." Riikka Slunga-Poutsalo Perussuomalaiset "Ilmaston muutoksen torjunnassa kansallisella lentoverolla ei ole minkäänlaista merkitystä. Globaaleihin ongelmiin tarvitaan globaalit ratkaisut." Tarja Filatov Sdp "Lentoliikenne on kansainvälistä. Yksittäisen valtion säätämä vero toimii huonosti. Suomessa pitää kehittää ilmastoystävällisempiä liikkumisvaihtoehtoja sekä malleja, joilla voi helposti halutessaan henkilökohtaisesti kompensoida lennon haitat ilmastolle." Juha Mäenpää Perussuomalaiset "Ei tämä maailma verottamalla parane." Sanni Grahn-Laasonen Kokoomus ”Ei kansallista lentoveroa, mutta laajempi, EU-laajuinen tai mielellään sitäkin kattavampi kansainvälinen järjestelmä olisi toivottava.” Hilkka Kemppi Keskusta "Meidän tulee etsiä muita ratkaisuja teknologian ja sääntelyn kautta lentoliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Tällaisia ovat esimerkiksi kehittyneet biopolttoaineet ja lentoliikenteen sähköistäminen ja muut teknologiset ratkaisut." Pauli Kiuru Kokoomus "Lentoliikenne on voimakkaassa kasvussa. Myös sen aiheuttamat päästöt kasvavat. Polttoaineen verotus on saatava vähintään EU-tasoisesti uusiutuvaa polttoainetta suosivaksi. Nesteellä on tekniikka olemassa. Maakohtainen lentovero olisi Suomen kannalta kohtuuton." Tuomas Kettunen Keskusta "Lentovero vain niille lennoille, missä lennetään Thaimaahan." Mika Niikko Perussuomalaiset "Lentoveron ilmastovaikutukset olisivat olemattomia puhumattakaan siitä, että se heikentäisi matkailua ja Finnairin kilpailukykyä Aasian ja Euroopan vetovoimaisimpana solmukohtana. Lentovero iskisi koviten lapsiperheisiin ja maakuntiin, joissa on pienet lentoasemat ja jotka muutoinkin kamppailevat olemassaolonsa puolesta." Päivi Räsänen Kristillisdemokraatit "Kansallinen lentovero heikentäisi Suomen asemaa suhteessa kilpailijamaihin. Mahdollinen lentovero edellyttäisi vähintään Euroopan tasoista, mieluummin globaalia sopimusta. Panostaisin ennemminkin lentoteknologian kehittämistä vähäpäästöisemmäksi." Anders Adlercreutz Rkp "Lentoveroa tehokkaampi tapa ohjata lentoliikenteen päästöjä on päästökauppa, joka jo nyt on laajassa käytössä. Päästökauppaa tuleekin laajentaa koskemaan kaikkea lentoliikennettä kansainvälisesti. Lisäksi minusta EU:n sisäiset käyttämättömät päästökiintiöt tulee mitätöidä ja päästöoikeuksien määrä tulee viimeistään vuodesta 2023 alkaen sopeuttaa EU:n osuuteen maailmanlaajuisesta jäljellä olevasta hiilibudjetista, ottaen huomioon, että maailmanlaajuinen tavoite on rajoittaa lämpeneminen 1,5 asteeseen." Jussi Wihonen Perussuomalaiset "Matkustajat siirtyisivät Tallinnaan ja Tukholmaan, ja kotimainen lentoliikenne olisi suurin kärsijä." Eeva Kalli Keskusta "Kansallisen lentoveron sijaan kannattaisikin etsiä muita ratkaisuja lentoliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi kehittyneet biopolttoaineet sekä lentoliikenteen sähköistäminen ja muut teknologiset ratkaisut." Anne-Mari Virolainen Kokoomus "Vain globaali vero voi tulla kysymykseen." Olli Immonen Perussuomalaiset "Ei ole järkevää lähteä säätämään lentoveroa varsinkaan maakohtaisesti. Lentovero näkyisi luonnollisesti lentolippujen hinnoissa ja iskisi juuri esimerkiksi niihin pieni- ja keskituloisiin, jotka käyvät kerran vuodessa ulkomailla." Kimmo Kiljunen Sdp "En ole täysin vakuuttunut matkustajakohtaisen lentoveron vaikutuksesta päästöjen vähentämiseen. Polttoaineverot ovat paras tapa ohjata liikennöintiä ympäristöystävällisempään suuntaan ja myös kartuttaa verokertymää." Mari-Leena Talvitie Kokoomus "Suurelle osalle maailmaa Suomi on käytännössä saarivaltio. Lentokonematkustamisen ilmasto- ja verovastuu on syytä hoitaa muun kuin matkustajakohtaisen lentoveron kautta." Veikko Vallin Perussuomalaiset "Suomalaisia verotetaan muutenkin liikaa. Suomi on Euroopan viidenneksi ankarin kansalaistensa verottaja. Lentoverolla ei olisi mitään vaikutuksia ilmastoon. Ihmisillä olisi vain vähemmän rahaa käytössä lomillaan. Lentovero on huono idea." Sari Sarkomaa Kokoomus "Ratkaisuja on etsittävä globaaleista lentoliikennesopimuksista ja päästökaupan kehittämisestä. Kotimainen lentovero ei olisi vaikuttava toimi eikä yksin ohjaisi alaa vähäpäästöisyyteen vaan olisi pelkkä lisävero." Pasi Kivisaari Keskusta "Veron tosiasialliset ympäristövaikutukset voivat olla vähäiset ja muilla ohjauskeinoilla päästään vaikuttavimpiin tuloksiin ympäristönäkökulmasta. Veron voi ennakoida aiheuttavan haittaa kotimaan matkailulle, lentokentille ja alueiden tasa-arvolle." Anna-Kaisa Ikonen Kokoomus "Kannatan lentoveroa globaalilla tai vähintään EU-tasolla. Sen sijaan en pidä järkevänä kansallista lentoveroa, koska yhden yksittäisen maan lentovero ei ohjaisi koko alaa vähäpäästöisyyteen, vaan saattaisi vaan ohjata lentoliikennettä eri reiteille, mikä ei olisi Suomen yhteyksien ja aina ilmastonkaan kannalta hyvä asia." Ei kantaa lentoveroon Anneli Kiljunen Sdp "En ota vielä tarkempaa kantaa lentoveron puolesta, sillä lentoveron- tai maksun käyttöönottoa selvitetään hallituksen toimesta. Lähtökohtaisesti suhtaudun asiaan myönteisesti. Tärkeää on, että jos vero tai maksu otetaan käyttöön, niiden tuotot kohdistetaan ilmastoa ja ympäristöä parantaviin kohteisiin, ei muualle." Katja Hänninen Vasemmistoliitto "Lennän itse aika paljon työmatkoja, ja mielelläni vähentäisin lentämistä. Henkilökohtaisesti olen myös valmis maksamaan lentoveroa. Mutta tosiasia on, että samat päästöt syntyvät lentämisestä, maksettiinpa siitä ylimääräistä veroa tai ei, ja siksi ainoa keino todellisuudessa on vähentää lentämistä tai sitten lentämisestä on tehtävä ilmastoystävällisempää uuden teknologian avulla." Johannes Koskinen Sdp "EU-tason ratkaisu olisi ensisijainen. Suomen ei yksin syrjäisenä maana kannata rasittaa muutoinkin kalliita matkakustannuksia, mutta laajempi kansainvälinen ratkaisu päästöjen mukaan jyvitetystä lentoverosta voisi toimia. Lentopolttoaineiden verottaminen olisi teknisesti helppoa mutta sellaisenaan rankaisisi pitkien lentoyhteyksien maiden kansalaisia." Eeva-Johanna Eloranta Sdp "Asiaa pitää ensin selvittää."