Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Nostetta länsirannikon teollisuuteen ja liike-elämään

Kuten tiedämme, on Satakunnan asukaskehitys ollut negatiivinen jo jonkin aikaa. Lounais-Suomeen on tästä huolimatta arvioitu syntyvän 30 000 uutta työpaikkaa. Näin ollen liikenneyhteyksien merkitys tulee jatkossakin olemaan keskeinen teollisuudelle ja liike-elämälle. Keskustan Rauman kunnallisjärjestön mielestä suoran ratayhteyden suunnittelu Uudenkaupungin-Rauman-Porin välille olisi aloitettava uudestaan ja laajennettava sen rakentaminen Kokkolaan asti, jolloin teollisuuden mahdollisuudet akselilla Kokkola-Vaasa-Pori-Rauma-Turku paranisivat oleellisesti. On muistettava, että noin 40 prosenttia Suomen viennistä kulkee länsirannikon satamien kautta. Porin ja Turun välillä olevien satamien yhteenlaskettu tavaraviennin arvo vuonna 2017 oli keskimääräisellä kilohinnalla laskettuna 12 miljardia euroa, josta Rauman sataman osuus oli 5,2 miljardia euroa. Henkilöliikenteen avaamisella rautateitse Raumalta Tampereelle ei ole suurta strategista merkitystä, sillä yhteys Tampereen kautta pääkaupunkiseudulle ei tule olemaan kilpailukykyinen ainakaan ajallisesti muihin vaihtoehtoihin nähden. Tampere kohdealueena junaliikenteelle yksin on liian pieni. On toki todettava, että yhteydellä on keskeinen merkitys teollisuudelle, joten radan kunnosta on huolehdittava. Sen sijaan junayhteys Raumalta suoraan Uudenkaupungin kautta Turkuun ja sieltä Helsinkiin olisi jo todellinen vaihtoehto julkisessa liikenteessä, varsinkin jos Turun ja Helsingin välille kaavailtu tunnin rata toteutuu. Ennen kaikkea suorat yhteydet avaisivat yrityksille ja liike-elämälle aivan uudet mahdollisuudet toimia Satakunnassa. Pelkästään Rauman satamaan kuljetetaan suuret määrät tavaraa maanteitse esimerkkinä lannoitekuljetukset Uudestakaupungista. Kuten mainittu, noin 40 prosenttia Suomen viennistä kulkee länsirannikon satamien kautta ja koko Suomen tavaraviennin arvosta noin 30 prosenttia tuotetaan valtatie 8 varrella. Rauman sataman käyttömahdollisuuksia on viime aikoina kehitetty monin tavoin muun muassa väylää syventämällä, lastausalueita laajentamalla, tekniikkaa ja laitteita uusimalla sekä logistiikkaa parantamalla. Näitä satsauksia ei pidä jättää hyödyntämättä. Rantarata hankkeena on ison luokan hanke eikä ole toteutettavissa nopealla aikataululla. Se on kuitenkin merkitykseltään mittava sekä ilmastovaikutuksiltaan että taloudellisista syistä koko länsirannikolle, mutta erityisesti Satakunnalle ja Raumalle. Lisäksi rautatien ylläpito- ja hoitokulut ovat selvästi alhaisemmat kuin maantien. Sen vuoksi hanke olisi otettava agendalle heti ja saatava se toteutettavien hankkeiden listaan yhteistyöllä eri osapuolten kanssa viimeistään seuraavalla hallituskaudella. Pitää kuitenkin korostaa, että yhteistyö pitää todellakin tapahtua laajalla rintamalla yli puoluerajojen. Jukka Kuusisto Keskustan Rauman kunnallisjärjestö ry