Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Konserttiarvio: Hugo Wolfin lauluissa kuultiin valioluokan kamarimusiikkia

Hugo Wolf Italienisches Liederbuch. Johanna Lehesvuori, sopraano, Antti Pakkanen, bassobaritoni ja Taru Ritavesi, piano Vuojoen kartanossa. Satakunnan musiikkijuhlien kartanokonserttien (1.4. -5.9.) päätöskonsertti. Satakunnan musiikkijuhlat toteutti Kartanokonserttien kahdeksan konsertin sarjan korona-pandemian tuomista rajoituksista huolimatta. Tapahtumapaikat olivat Porin Raatihuone ensimmäisenä 1.4., Huittisten wanha ja Tyrvään Pappila, Villilän, Sunniemen, Tuorin, Kaukolan ja Vuojoen kartano. Vuojoen kartanon päätöskonsertissa kuultiin itävaltalaisen Hugo Wolfin laulusarja Italienisches Liederbuch (22 laulua v. 1890 -91 ja 24 laulua v. 1896). Paul Heyse käänsi saksaksi tuntemattomien italialaisten runoilijoiden tekstejä (julkaisuvuosi 1860). Ne noudattavat monesti toskanalaisten renessanssirunoilijoiden lyhyiden rakkausrunojen mallia, rispettoa, josta kehittyi sonetti. Heysen kokoelman tekstejä pidetään kansanrunoutena, mutta ne ovat saaneet vaikutteita Dantelta ja Petrarcalta . Hugo Wolf halusi antaa runoille musiikin äänen. Runot vaikuttivat ”vähemmän italialaisilta”, koska Heyse oli kääntänyt ne suhteellisen vapaasti. Tämä taas helpotti sävellystyötä. Runojen tyttö ( Johanna Lehesvuori , sopraano) ja poika ( Antti Pakkanen , bassobaritoni) puhuvat avoimesti tuntemuksistaan 1–2 minuutin lauluissa, joukossa pari kolmen minuutin laulua. Hugo Wolf uudisti lied-perinnettä. Wagnerin ihailija toi liedeihin lisää dramaattisuutta, lähensi taidelajin oopperan suuntaan. Bassobaritoni Antti Pakkasen lähestymistapa teokseen oli väkevän dramaattinen. Välillä vaikutti, että Vuojoen kartanon sali oli liian pieni niin suurelle äänelle. Jännitteet laulujen sisällä toimivat, esimerkiksi numeroissa 5 ja 9. Rakkaudentunnustuksessa Heb auf dein blondes Haupt alkoi kaivata italialaista Bel cantoa. Bassobaritonin lyyrisiä sävyjä kuultiin Der Mond hat eine schwere Klag’ erhoben -laulussa ja hillitympää äänenkäyttöä numeroissa 33 Sterb’ so hüllt in Blumen ja seuraavassa Und steht ihr früh in Morgen auf . Nro 18 päättyi vavisuttavan väreileviin bassoääniin. Johanna Lehesvuoren laulujen teksteissä oli enemmän vaihtelua. Lehesvuoren sopraano ja gestiikka taipui niin pienten asioiden tärkeyden korostamiseen nro 1:ssä, tuiman tomeraan kehotukseen: Mene kultasi luo, joka miellyttää sinua enemmän ja kevään ylistykseen Gesegnet sei das Grün . Yhteistyö pianisti Taru Ritaveden kanssa sujui mainiosti. Taru Ritavesi vangitsi nopeasti vaihtuvat dramaattiset tilanteet näynomaisen tarkasti ajoittaen. Molemmat laulajat eläytyivät täydesti pianistin värikkääseen pianosatsiin. Italialainen laulukirja soi sinfonisia lauluja. Oikaisu: Arvostelun lopussa oli kirjoitettu Taru Ritavesi väärin muotoon Taru Ritavuori. Virhe on korjattu.