Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Kauppakassipalvelujen suosio kovassa nousussa Satakunnassa:”Olemme tällä hetkellä nykyisen kapasiteettimme äärirajoilla”

Oli käynnissä koronaviruspandemiaa tai ei, on jokaisen kansalaisen päästävä välillä ostoksille ruokakauppaan. Tässä kokonaisuudessa niin sanottu kauppakassipalvelu on nostanut tasaisesti suosiotaan, eikä tilanne ole muuttumassa ihan lähiaikoina. Kyseessä on siis palvelu, jossa elintarvikkeet voi tilata etukäteen internetistä, ja kaupan työntekijät kokoavat toiveiden mukaisesti ruokakassit täyteen. Asiakas voi hakea tilaamansa tavarat kaupasta valmiiksi pakattuina. Joillakin kaupoilla on myös kotikuljetus, joka vie kaikki tavarat maksua vastaan kotiovelle asti. Porin kauppakeskus Puuvillan Citymarketissa kauppakassipalvelun suosio on kasvanut niin paljon, että lepotaukoja ei työntekijöillä kauhean paljoa ole. – Määrät ovat jopa viisinkertaistuneet lyhyessä ajassa. Olemme tällä hetkellä nykyisen kapasiteettimme äärirajoilla. Meidän pitää tehdä lisää rekrytointeja henkilöpuolelle, että saamme kokonaisuuden pyörimään suotuisasti jatkossakin, kauppias Jaakko Kauppinen sanoo. Puuvillan Citymarketista saa tilattua ruokatarvikkeet myös kotiinkuljetuksena. – Noin puolet kauppakassiostoksista noudetaan ja puolet kuljetetaan koteihin. Kaupassakin asiakkaita on silti toistaiseksi riittänyt. – Aika normaalit määrät asiakkaita on käynyt ostoksilla. Keskiostosten määrä on kuitenkin noussut ihan selvästi, Kauppinen toteaa. Kankaanpäässäkin riittää tohinaa Kauppakassipalvelu on isossa nousussa Porin ulkopuolellakin. Esimerkiksi Kankaanpään K-Citymarketissa ruokia pakataan kärryihin oikeastaan koko ajan. – Suosio on kolminkertaistunut. Vielä selviämme tilanteesta ihan hyvin, mutta tietysti jotain tuotteita hyllyistä väliaikaisesti puuttuu, kun ostoksia tehdään enemmän, kauppias Kimmo Jääskeläinen kertoo. Kauppakassipalvelu on ollut Kankaanpäässä noin vuoden. Kotiinkuljetuksia kaupalta ei toistaiseksi tehdä, mutta sitäkin mietitään. – Kyllä olemme asiaa miettineet ihan tosissaan ja mahdollisesti sellainenkin palvelu mukaan tulee. Riskiryhmään kuuluville erityisen hyvä palvelu Porin Prismassa tilausmäärät ovat tuplaantuneet ja kaikki kapasiteetti on käytössä kärryjä täytettäessä. Lähipäivien tilauslistat ovat myös täynnä, eikä määrää pystytä nykyisillä resursseilla nostamaan. – Meillä on pidemmän ajan asiakaskunta, joka on tilannut ruokansa pitkään kauppakassipalvelun avulla. Siihen päälle on sitten tullut paljon lisää asiakkaita. Kaupassakin pitää hyllyihin saada tavaraa, joten töitä on tehtävä paljon, Satakunnan Osuuskaupan toimialajohtaja Jussi Kaartinen toteaa. Yksi Prisman kauppakassipalvelua käyttävistä on Siikaisista kotoisin oleva Juha Koskinen . Hänelle palvelu on tuttu jo pidemmältä ajalta, mutta koronatilanteen keskellä se on entistä loogisempi valinta. – Meillä on perheessä astman takia riskiryhmään kuuluvia. Sekin on siis hyvä syy sille, ettei kaupassa halua pitkiä aikoja pyöriä, kolmen lapsen isä Koskinen paljastaa. – Olemme tilanneet perheeseemme tavarat jo pidempään näin. Siinä säästää hyvin aikaa, ja varsinkin tällaisessa maailmantilanteessa tämä on helppo päätös. Lapsien kanssa kaupassa oleminen on sekin aina oma vaivansa, jonka mielellään välttää. Prismassa asiakaskuntaa on riittäny myös kauppaan asti. Kotiinkuljetuksina tavaroita ei ole tilattu vielä erityisen paljon, mutta tilanne saattaa muuttua, kun koulut ovat nyt kiinni. – Kuljetuksissa aikaikkuna on välillä perheille huono, kun kotona ei välttämättä ole kukaan päiväsaikaan. Nyt tämä saattaa muuttua, kun koululaiset ovat kotona ja muutenkin etätöitä tehdään enemmän kotoa käsin, Kaartinen analysoi.