Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Pori Jazz

Verohallinto ei halveksu veronmaksajia, vaan kehittää palveluja

Satakunnan Kansassa oli (14.5.) mielipidekirjoitus "Uusi veroehdotus on perheestä revitty - törkeää veronmaksajien halveksuntaa", jossa kritisoitiin uudistunutta esitäytettyä veroilmoitusta. Tänä keväänä koteihin lähetetty esitäytetty veroilmoitus on erinäköinen kuin aiempina vuosina. Postissa tuli koteihin nyt A4-tuloste verotustiedoista. Aiemmin verohallinto on lähettänyt koteihin taitellun A2-kokoisen lomakkeen, johon on voinut suoraan täydentää tietoja. Tällä kertaa tietojen täydentämistä varten käytetään erillisiä, vero.fistä löytyviä lomakkeita. Lomakkeita ei ole suinkaan pakko käyttää, vaan Verohallinto on suositellut tietojen täydentämistä sähköisesti OmaVero-palvelussa. Uudistuksesta on kerrottu viime marraskuussa kaikkiin kotitalouksiin lähetetyssä tiedotteessa, vero.fi:ssä - jossa näin veroilmoitusaikaan on lähes miljoona käyntiä viikossa - ja myös media on kirjoittanut siitä useita juttuja. Uudistuksen tavoitteena ei ole missään nimessä ollut veronmaksajien halveksunta. Tavoitteena on ollut panostaa erityisesti sähköiseen asiointiin, koska se säästää veronmaksajien aikaa ja rahoja. Asiakkaat ovat myös vuosi vuodelta siirtyneet käyttämään yhä enemmän sähköisiä palveluitamme. Viime vuonna 61 prosenttia veroilmoitustaan täydentäneistä teki muutokset verkossa. Olemme Verohallinnossa kehittäneet OmaVero-palvelua yhdessä veronmaksajien kanssa ja 80 prosenttia OmaVeron käyttäjistä onkin ollut tyytyväisiä palveluun. Veroilmoitukselta on tänäkin keväänä löytynyt samat tiedot kuin aiemmin - esimerkiksi esitäytetyt palkka- ja eläketulot sekä velka- ja korkotiedot. Mahdollisten puuttuvien tietojen osalta on syytä muistaa, että veronmaksajalla on edelleenkin velvollisuus tarkistaa, että tiedot ovat oikein. Suurimmalla osalla suomalaisista ne ovatkin: viime vuonna 4 miljoonan suomalaisen ei tarvinnut tehdä täydennyksiä veroilmoitukseen. Tietojen täydentäjille suosittelemme lämpimästi OmaVero-palvelua. Martti Henttula verojohtaja, Lounais-Suomen verotoimisto Kirjoittaja muistuttaa, että uuden veroilmoituksen tavoitteena on panostaa erityisesti sähköiseen asiointiin, koska se säästää veronmaksajien aikaa ja rahoja.