Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Liikenteen päästövähennykset ovat vaikeita, koska oma auto on lähes välttämätön ruuhka-Suomen ulkopuolella

Suomen hallituksella on edessään todella vaikeita päätöksiä, kun isoja päästövähennyssuunnitelmia siirretään käytäntöön. Se jo tiedetään, että suurimmat mahdollisuudet vähennyksiin ovat tieliikenteessä. Päästöjä pyritään leikkaamaan henkilöautoliikenteestä. Leikkuri osuu arkaan paikkaan, poliitikot ovat tässä suoraan äänestäjien lompakoilla. Henkilöautoilu koetaan kansalaisoikeudeksi, jonka rajoittamisesta nousee iso häly. Monen mielestä polttoaineet ovat jo nyt kalliita, mutta käytännössä autoilijat ovat valmiita maksamaan bensastaan tai dieselistään huomattavasti nykyistä enemmän, jos on pakko. Maksuhalu perustuu siihen, että autoilu koetaan välttämättömäksi. Harva myöntää ajavansa turhia ajoja. Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson esitti viime viikolla Iltalehdessä , että Suomen pitäisi seurata Ruotsin mallia ja keventää tuloverotusta pienissä ja syrjäisissä kunnissa. Näin kompensoitaisiin mahdollisia polttoaineiden hinnankorotuksia. Suomi on suuri ja harvaan asuttu maa. Joukkoliikenteen puuttuminen ei ole ongelmana ainoastaan pienissä ja syrjäisissä kunnissa. Itse asiassa ihmisten arkitarpeita kunnolla palvelevaa joukkoliikennettä on Porin kokoisissa ja suuremmissa kaupungeissa. On vaikea kuvitella, miten tuloverotusta keventämällä voitaisiin tasapuolisesti korvata ruuhka-Suomen ulkopuolella asuville ihmisille polttoaineen rajusta hinnan korottamisesta aiheutuvat kulut. Autoilun tarpeet kun ovat niin erilaisia. Maamme autokannan ikä on kestopuheenaihe. Säännöllisesti ihmetellään, miksi suomalaiset ajavat niin vanhoilla autoilla. Toisaalta mietitään, miten suomalaiset saataisiin vaihtamaan vanhat autonsa sähköautoihin päästötalkoiden hengessä. Karu totuus on, että suomalaisten autot ovat arvoltaan keskimäärin alle 4 000 euroa. Hyppy siitä uuteen autoon on ylipääsemättömän suuri. Uudet autot ovat Suomessa kalliita, mutta on muitakin syitä, miksi haluamme ajaa vanhemmilla autoilla. Yksi syy on Suomen teiden kunto. Tieverkkomme tuhannet huonot tai erittäin huonot kilometrit eivät kannusta uusien autojen hankintaan. Huonoille teille sopii paremmin auto, jonka kalleimmat kilometrit on ajettu Ruotsissa tai Saksassa.