Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri

Mikko Ängeslevän esinesommitelmissa ihmisyyden mittaan mahtuu itsensä peilailua ja ilmastokriisiä

Kuvataide Mikko Ängeslevä: Ihmisen jälki 19.1. saakka. P-galleria, Yrjönkatu 3, Pori, avoinna ke-pe 14-18, la-su 12-16. Olen kovasti yrittänyt miettiä, mistä Mikko Ängeslevän (s. 1982) Sielu -teoksessa on kyse. Teoksen yläosa on kuin mustunut päivänvarjon ranka. Sen varresta roikkuu rengas, johon kiertyy suihkuletku. Sielu leijuu P-gallerian katossa, paraatipaikalla ikkunan edessä. Kohoaako siinä taivaaseen jonkun etelänmatkailijan ja vedentuhlailijan henki? Kerronnallisesta ja kiinnostavasta ulkonäöstään huolimatta veistoksen sisin jää arvoitukseksi. Toisteet koostuu kirkkaiden levyjen väliin litistyneistä kassakuiteista. Kömpelöiksi origameiksi taitellut kuitit näyttävät pieneliöiltä laboratorion objektilasilla. Muodot ja materiaalit siivittävät ajatukset tietenkin Eurajokeen, joka on kärsinyt japanilaisomisteisen erikoispaperitehtaan jätelorahduksista. Ympäristökriittiset viestit vahvistuvat teos teokselta. Ego -teoksessa vilkkuu 30 palovaroitinta, enkä todellakaan haluaisi kuulla niiden kuoroa pienessä näyttelytilassa. Mutta teos kertookin siitä, miten hälyttimet ovat huolestuttavan hiljaa, vaikka Maa palaa. Viimeisessä huoneessa kupruileekin puhki palanut karttapallo. Näyttely rinnastaa globaalin katastrofin ja kodin tulipalon vaarat. Näin ympäristöhuolet tuodaan arkiseen mittakaavaan. Australiassa tästä yhdistelmästä on jo käytännön kauhukokemuksia. Myös porilaisten suhde tulipaloihin on pelottavan tuore ja konkreettinen. Täkäläisissä paloissa kipinä on kenties alkanut pienistä sähkölaitteista, mutta maapallon mittakaavassa koko järjestelmä on oikosulussa. Ilmastohuolten keskelle on ripustettu myös yksi viileä maalaus. Sen pintaa täplittävät valkoiset läiskät, kuin hipaisujäljet kosketusnäytöllä. Niiden takaa erottuvat kasvot, jotka katsovat vinosti kohti. Asento viittaa taidemaalareiden omakuviin, joita työstetään peilin avulla. Kun maailma palaa, ihminen katsoo itseään, pohtii sieluaan ja ”postaa someen”. Maalauksen nimi on It’s So Me . Mikko Ängeslevän teoksissa näkyy paljon valmismateriaaleja ja tavaroita. Elementtien niukkuus ohjaa huomion taiteellisten ratkaisujen yksityiskohtiin. Miksi palovaroittimia on juuri tuo määrä ja noin aseteltuna. Merkitseekö Suomen muotoinen kassakuitti jotakin erityistä. Mitä kuvastaa palaneen maapallon kiiltävä metallijalusta. Kaikkeen ei löydy vastauksia.