Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Rakastajat-teatteri tarjoaa visuaalisesti näyttävää joulunalusajan viihdettä

Teatteri Metroporis Teksti ja dramaturgia Juho Keränen, työryhmä sekä Meri-Maija Näykki, joka vastaa myös ohjauksesta ja tanssikoreografiasta, sävellykset Juho Keränen ja Sami Rosnell, pukusuunnittelu Ronja Aalto, äänisuunnittelu Pedro Garcia, valosuunnittelu Teemu Nurmelin, lavastus Juha Jutila ja Rami Salonen, tuottaja Linnea Kotiniemi, rooleissa Juho Keränen, Angelika Meusel, Henri Välikangas, Adam O’Connor, Kerttu Pussinen, Ramona Reinvall, Tiina Laakso ja Jarno Santalähde. Rakastajat-teatterin ensi-ilta Puuvillan Kehräämössä 24.9. Kolmisenkymmentä vuotta Poria ja koko Suomeakin monipuolisella tarjonnallaan ilahduttanut Rakastajat-teatteri tekee jälleen kansainvälistä yhteistyötä. Nyt mukana on kolme sirkustaiteilijaa. Kokeellisuus ja poikkitaiteellisuus näyttämöllä ovat hatunnoston arvoisia. Metroporiksen alaotsikkona on Huumaavan 20-luvun iltamat. Esityksessä liikutaan valikoidusti nykyisen ja sadan vuoden takaisen 20-luvun tunnelmissa. Teoksen alku on vetävä komeine tansseineen ja lauluineen. Dynaaminen lähtö nostaa odotukset korkealle. Juho Keräsen ilmeikäs seremoniamestari tempaa yleisön mukaan taputusleikkeihin. Eteemme aukeaa kavalkadi, joka on yhdistelmä akrobatiaa, jongleerausta, puheteatteria ja musiikkia. Revyy on täynnä hauskoja oivalluksia. Kohtausten tunnelmat vaihtelevat 1920-luvun kieltolaista Satakunnan uusimpaan innovaatioon eli robottitekniikan kehittämiseen. Esittelyssä on muun muassa uusin Sirkusrobotti 2.0, jossa yhdistyy tekoäly ja taiteellisuus. Esitykseen on mahdutettu muutamia hauskoja anekdootteja, kuten kenen todellisen henkilön nimestä Taskumatti-nimitys on syntynyt. Kyseisestä esineestä kertovan laulun tulkitsee Henri Välikangas (Henrietta von Fittan) komean vivahteikkaasti. Jonglööri Adam O’Connor saa liikutuksen tunteet pintaan hoitaessaan pientä maapalloa. Kohtaus päätyy vaikuttavaan köörilauluun ”Tietääkö kukaan, kenen käsissä maailma on?”. O’Connorin iso karhuhahmo on kertakaikkisen räväyttävä. Angelika Meusel on löytänyt signore Toivo Karhustaan mainion ja toimivan hahmon. Liina-akrobaatti Kerttu Pussine n tekee korkeuksissa taitavan burleskisen striptease-numeronsa. Ramona Reinvall puolestaan loihtii näyttävän ja kauniin loppunumeron viidellä kyntteliköllä. Ohjaaja Meri-Maija Näykki liikuttelee esiintyjäryhmää taitavasti laajalla näyttämöllä. Hänen tanssikoreografiansa ovat näyttäviä. Myös visuaaliset puitteet puvustusta myöten ovat kohdallaan. Koko porukka on osaavaa, mutta komean alun jälkeen intensiteetti pääse karkuun paikka paikoin. Tekstin ajoittainen puujalkailu vie osan esityksen charmista ja dynamiikasta. Ymmärrän, että tällä näytelmällä tähdätään pikkujoulusesonkiin, mutta sen ei pitäisi tarkoittaa, että teksti voisi olla osittain hataralla pohjalla. Metroporiksen kokonaisuus on sirpalemainen, pala sitä ja pala tätä – eli juuri sellainen kuin kunnon iltaman kuuluukin olla.