Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri

Danske Bank voi sulkea osan konttoreistaan yt-neuvotteluiden myötä, mutta käteisen rahan saatavuus säilyy – konttoreita on nykyään enää 31

Danske Bank voi sulkea pieniä konttoreitaan ja yhdistää niitä isompiin yt-neuvotteluiden myötä. Tällä hetkellä Danske Bankilla on Suomessa kaikkiaan 31 konttoria. – Vielä ei tiedetä, montaako konttoria ja missä päin Suomea tämä mahdollisesti koskee. Joka tapauksessa muutos ei tapahdu asiakkaille nopeasti, Danske Bankin lehdistöpäällikkö Josi Tikkanen toteaa. – Konttoreiden sulkemisesta ei ole päätöksiä. Pohdimme, onko mahdollisuuksia ja kannattavaa keskittää konttoreita laajemmiksi yksiköiksi, jolloin pienempiä konttoreita saatetaan yhdistää isompiin konttoreihin. Pyrimme vahvistamaan verkostoa siellä, missä on paljon kysyntää. Yt-neuvotteluilla ei ole vaikutuksia käteisen rahan saatavuuteen, eli niissä pankkikonttoreissa, joissa käteistä vielä nykyään saa, käteisen nostaminen tiskiltä jatkuu. Osassa maata käteisen saatavuus on konttoreissa jo loppunut, osassa käteistä saa. Tikkasen mukaan konttoreiden aukioloihin voi tulla muutoksia, koska aukioloja pyritään yhtenäistämään. Tarkemmin ei tästä vielä kerrota. Danske Bank kertoi torstaina käynnistävänsä yt-neuvottelut, jotka koskevat noin 600:a pankin työntekijää, jotka ovat useissa eri tehtävissä ympäri Suomea. Yhteensä työtehtäviä voi vähentyä enintään noin 100. Danske Bankilla on Suomessa kaikkiaan noin 2 000 työntekijää. – Tämä ei tarkoita, että sata henkilöä vähenee 600:sta, vaan sata tehtävää voi vähentyä. Pankissa on avoimena tällä hetkellä 40 uutta työtehtävää, ja uusia voi avautua lisää yt-prosessin aikana, Tikkanen kertoo. Suomen toiminnoista saattaa vähentyä enintään 33 esimiestehtävää ja enintään 75 toimihenkilö- ja asiantuntijatehtävää. Yt-neuvottelut kestävät kuusi viikkoa. Danske Bank kävi Suomessa 2010-luvulla ainakin kahdet yt-neuvottelut. Vuosien 2017 ja 2013 neuvottelut koskivat kuitenkin pienempää joukkoa kuin torstaina ilmoitetut. Yt-neuvotteluihin on Josi Tikkasen mukaan monia lähtökohtia ja syitä. Yksi on se, että pankissa tehdään päällekkäisiä töitä. – Nykyorganisaatiossa tehdään samankaltaisia töitä eri tukitoimintojen osissa. Järkeistämällä organisaatiota voidaan hyödyntää resursseja ruuhka-aikoina paremmin, Tikkanen sanoo. Hänen mukaansa asiakkaat toivovat, että he voisivat hoitaa asiat vaivattomasti silloin kun heille sopii. – Pyritään luomaan mahdollisuudet siihen, että asiakkaat voivat asioida helposti ja nopeasti: niin, että asiointi ei ole riippuvainen fyysisen konttorin sijainnista tai palveluajoista. Pyritään yhdistämään digitaalisuutta ja mobiilipalvelua konttoriasiointiin. – Haluamme varmistaa, että palvelut on jokaisen saatavilla laajasti ja mutkattomasti ympäri Suomea digitaalisesti ja puhelinpalveluiden kautta. Ja sellaisina aikoina, kun asiakkaat haluavat eli usein illalla ja viikonloppuina. Tikkasen mukaan Danske Bankin muutoksiin ajavat nimenomaan asiakasodotukset.