Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Uusi tieliikennelaki antaa myös Porille mahdollisuuden todella lunastaa ”pyöräilijöiden kaupunki”-sloganinsa – pyöräilijä voi olla jatkossa katujen kuningas

Uusittu tieliikennelaki astuu voimaan kesäkuun 1. päivä kuluvana vuonna. Uusitun lain muutoksista eräät merkittävimmistä koskevat pyöräilyä, jota on pyritty helpottamaan uusilla säädöksillä. Erityisesti tämä voi näkyä kaupunkiliikenteessä. Halutessa lakia voidaan soveltaa jopa niin, että pyöräilijöille annetaan tiettyjä etuoikeuksia autoliikenteeseen nähden. Esimerkiksi kielletyt ajosuunnat ja yksisuuntaisuudet voidaan kumota lisäkilvellä niin, että ne eivät koske pyöräilijää, vaan pyörällä saa kulkea esimerkiksi yksisuuntaista katua myös vastakkaiseen suuntaan. Pyöräilijöiden ajoradan ylityksiä voidaan myös helpottaa uudella "pyöräilijän tienylityspaikka"-liikennemerkillä. Tämä tarkoittaa käytännössä suojatietä, jonka yli ajaessaan pyöräilijä ei ole väistämisvelvollinen autoihin nähden, kuten normaalin suojatien kohdalla on. Samalla , kun pyöräilijöiden oikeuksia lisätään, myös velvollisuuksia tulee lisää. Huomattavin uudistus on pyörän takavalon pakollisuus. Toisin sanoen pelkkä heijastin takalokarissa ei enää riitä, vaan käytössä pitää olla ajovalon lisäksi myös punainen takavalo. Pyöräilykypärän käytön pakollisuus sen sijaan muotoillaan vanhaan tyyliin: "Kypärää on yleensä käytettävä". Mikäli kaupungin tai kunnan keskustasta halutaan tehdä erityisen sujuva pyöräilyä varten, mutta ei haluta kieltää moottoriajoneuvojen käyttöä, voidaan katu merkitä pyöräkaduksi. Pyöräkadulla ajetaan käytännössä kuten normaalillakin kadulla, mutta täysin pyöräilyn ehdoilla. Autojen nopeus siis säädetään sellaiseksi, että pyöräilijöiden kulkeminen ei kadulla häiriinny. Näiden katutyyppien varsilla ei myöskään olisi parkkipaikkoja. Pori on lanseerannut itsensä pyöräilykaupungiksi, mutta edellä mainittu pyöräkatu kaupungista puuttuu vielä kokonaan. On suhteellisen utopistista ajatella, että Pori muuttaisi keskustansa kokonaan autottomaksi, mutta jo muutama järkevästi sijoiteltu pyöräkatu takaisi sen, että myös muualla Poria voitaisiin pitää pyöräilijöiden kaupunkina.