Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Asiakas, valtapeli ja raha – uuden soten lähtökohtia?

Mitä hyödyntäisin tehdystä Satasoten valmistelutyöstä, jota tehtiin tosissaan yli kolme vuotta. Ensinnäkin kaikkeen toimintaan vaikuttavan ICT-kehitystyön toivoisin jatkuvan keskeytyksettä. Nykyinen Satakunnan tietojärjestelmä on kuin viidakon villieläinten tuhannet polut. Satakuntaan pitäisi rakentaa tiedon valtatiet, joihin kaikki pääsevät. Nyt nämä ”viidakkopolut” ovat hitaita ja rahastajia roikkuu liaaneissa joka risteyksessä. Oppia pitäisi ottaa Kelan tietojenkäsittelystä ja heidän tiedonsiirrostaan. Toinen valtava työ tehtiin vapaaehtoisissa virkamiestyöryhmissä. Niissä ensin kartoitettiin kaikki olemassa olevat terveydenhuollon ja sosiaalitoimen tekijät, toimipisteet ja käytännöt. Tätä valtavaa, moninaista sotetoimijakenttää voitaisiin nyt avata satakuntalaisille. Mielestäni olisi hyvä tietää millaisia lähipalveluja maakunnassa tarjotaan. Näissä 19 työryhmässä selvitettiin ja vertailtiin myös eri toimintatapoja. Löydettiin jonkin verran hyviä käytäntöjä. Löydettiin myös huonoja, halpoja ja kalliita tapoja tarjota lakisääteisiä sote-palveluita. Virkamiehet tuntevat nyt toisensa. Se on hienoa, että esimerkiksi osa terveyskeskuksista on heti kopioinut toimintaansa löydettyjä hyviä käytäntöjä. Henkilöstön muutosvastarinta on ollut onneksi suhteellisen vähäistä, kun on luovuttu vanhoista kaavamaisista toimintatavoista. Sote-uudistusta on Satakunnassa jo pieniltä osin toteutunut. Satakunnan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä vastaa maakunnan erikoissairaanhoidosta. Erikoissairaanhoito, joka pääosin tapahtuu keskussairaalassa Porissa, ei kuulunut sote-valmistelun piiriin. Kuntayhtymän johto toki teki omia peliliikkeitä soteen liittyen. He teettivät kilpailevan mallin Satasotelle konsulttityönä. Tämä malli olisi keskittänyt valtaosan maakunnan lähipalveluista Poriin. Sairaanhoitopiirin mallissa olisi esimerkiksi kaikki nykyisten terveyskeskusten vuodepaikat siirretty Poriin rakennettavaan suureen vuodeosastoon. Ajatelkaa, että Karviasta ja Huittisista omaiset olisivat käyneet vuodeosastolla Porissa katsomassa kuntoutuvia läheisiään. Satasoten johtoryhmä sai tämän keskittämismallin silloin torjuttua. Olen kuitenkin varma, että tämä malli nousee jossakin vaiheessa taas esille, kun aletaan taas hioa yhteistä hoivamallia Satakuntaan. Kaatuneessa sotekokonaisuudessa olisivat erikoissairaanhoito ja maakunnan lähipalvelut tulleet samaan organisaatioon. Hallintomallina olisi ollut koko maakunnan kattava liikelaitos. Suuri haaste olisi ollut, miten rahat riittäisivät kaikkeen ja pystyttäisiinkö tällaista kokonaisuutta johtamaan ja hallitsemaan. Liikelaitos ei ole yhtiö, sille ei tehdä tilinpäätöstä. Liikelaitoksessa ei ole suoraa tulosvastuuta. Toivon, että rakennettava, uusi malli turvaa lähipalvelut kunnissa ja erikoissairaanhoito siirtyy valtion suoraan komentoon. Jos taas Satakunnan kunnat vastaavat molempien rahoittamisesta, on edessä kuntien taloudellinen kriisiytyminen. Jukka Tuori maakuntaneuvos, Huittinen