Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

M/S Galaxyn äkkiväistöstä selvittiin säikähdyksellä, mutta se muistutti Itämeren vilkkaan meriliikenteen vaaroista

Turusta Tukholmaan matkanneen M/S Galaxy -risteilijän kyyti oli lauantaina tavanomaista ankarampaa, kun aluksen miehistö teki poikkeuksellisen väistöliikkeen. Galaxy ja rahtialus ajautuivat Maarianhaminan ja Tukholman välillä törmäyskurssille, kun Tallink Siljan kertoman mukaan edessä kulkenut rahtialus ei väistänytkään sovitulla tavalla. Lopulta risteilijän miehistö päätti väistää varsin voimakkaasti. Aluksen matkustajista osa kaatui Ilta-Sanomien mukaan, ja tavarat lensivät pitkin kansia. Pahimmalta silti vältyttiin. Tallink Siljan viestinnästä kerrottiin jo lauantaina, että tilanne oli koko ajan henkilökunnan hallinnassa. Sunnuntaina viestintäjohtaja Marika Nöjd täsmensi muun muassa Lännen Medialle, että matkaa oli alusten välillä vielä useita satoja metrejä. Ruotsin viranomaiset selvittävät läheltä piti -tilannetta, koska Galaxy liikennöi Ruotsin lipun alla. M/S Galaxyn miehistö toimi tilanteessa valppaasti, ja merellä selvittiin säikähdyksellä. Samalla äkkiväistö muistutti pelastusviranomaisen painajaisesta. Merialueiden pelastusviranomaisen rajavartiolaitoksen nykyisen päällikkö, kenraaliluutnantti Ilkka Laitinen totesi vuosi sitten Lännen Median haastattelussa (13.6.2018), että suuronnettomuuden riski Itämerellä on kasvanut. Suuronnettomuudella tarkoitetaan hurjimmassa skenaariossa sitä, että Pohjoismaista Baltiaan suuntaava lautta ja Tanskan suunnasta Venäjälle suuntaava rahtilaiva törmäisivät. Seurauksena olisi paitsi laaja inhimillinen kuin ympäristöllinenkin katastrofi. – Estonia oli meidän tulikasteemme, Laitinen sanoi tuolloin. Viime vuonna rajavartiolaitos alkoi varautua entistä paremmin mahdolliseen kemikaalionnettomuuteen merellä. Sellainen syntyy, kun polttoainetta täynnä oleva rahtialus, tai öljytankkeri, törmää. Rajavartiolaitoksen huolen ymmärtää, kun katsoo merenkulkutilastoja. Suomen kaupallista meriliikennettä valvova VTS Finland raportoi viime vuonna estäneensä 18 kaupallisen aluksen karilleajoa. Edellisenä vuonna VTS ennätti estää vastaavaa tapahtumasta 12 kertaa. Suomen merialueiden reitit ovat paikoin ahtaita, ja Itämeri on matala. Samalla Suomenlahti on yksi maailman vilkkaimmista merialueista. Lisäki rajavartiolaitoksen meripelastustehtävien määrät ovat kasvaneet jo kolmatta vuotta peräkkäin. Tallink Siljan viestintäjohtajan Nöjdin mukaan viikonloppuna nähty äkkiväistö oli harvinainen, vaikka liikennettä reiteillä on paljon. Toivottavasti se myös pysyy sellaisena. markku.uhari@lannenmedia.fi Kirjoittaja on Lännen Median toimittaja.