Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Bussikuskien terveydentilaa pitää seurata yhä paremmin, vaatii Onnettomuustutkintakeskus: Lääkärikoulutuksessakin on parannettavaa Kuopion bussiturman vuoksi

Onnettomuustutkintakeskus vaatii parannuksia linja-autoalan turvallisuuteen Kuopiossa sattuneen vakavan linja-autoturman vuoksi. Neljä ihmistä kuoli ja kaikkiaan 19 ihmistä loukkaantui elokuussa 2018, kun linja-auto ajautui moottoritien rampilta risteyksen kautta junaradan kallioleikkaukselle. Maanantaina Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) julkisti kaikkiaan kuusi turvallisuussuositusta onnettomuuden vuoksi. – Ei ole osoitettavissa yhtä syytä, vaan oli erilaisia tekijöitä, joiden vuoksi tapahtui, kuten tapahtui, sanoi johtaja Veli-Pekka Nurmi maanantaina. Käytännössä Otkesin suositusten tarkoituksena on auttaa, ettei vastaavaa pääsisi enää tapahtumaan. Kuljettajan terveydentila vaikutti Onnettomuustutkintakeskus antaa neljä suositusta, jotka on pääosin kohdistettu liikenne- ja viestintäalan viranomaisille. Esimerkiksi liikenne- ja viestintäministeriötä Otkes suosittaa parantamaan turvallisuusjohtamista alalla. Vastaavaa Otkes on suosittanut jo aiemmin. Otkesin tutkinnanjohtaja Kai Valonen arvioi, että turvallisuusjohtamisjärjestelmien kehitys on linja-autoalalla ollut hidasta. Hän kuitenkin painotti, että kritiikki ei kohdistunut Kuopion bussiturman yhtiöön vaan alaan yleensä. – Käytäntö linja-autoyhtiöissä on tällä hetkellä varsin kirjava, Nurmi sanoi. Otkes haluaa myös, että lääkärikoulutuksessa huomioitaisiin entistä paremmin ajoterveyden perusteita. Kuopion turmaan vaikutti se, että kuljettajalla oli pitkäaikaissairaus, joka oli tiedossa. Pitkäaikaissairaus huomioon ottaen Kuopion turma-auton kuljettajan työpäivä oli ollut raskas, mikä alensi vireystilaa. Valonen kuitenkin painotti, ettei kyseessä ollut kuljettajan sairauskohtaus. Linja-autokuljettajien piirteitä ei ole otettu terveystarkastuksissa Otkesin mukaan riittävän hyvin huomioon. – Tavoitteena tulee olla, että lääkärit tuntevat autonkuljettajien ammatin erityispiirteet. Otkes haluaa parannuksia myös ajoterveystarkastusohjeisiin hyperglykemian eli korkean verensokerin tunnistamista varten. Lisäksi ministeriön pitäisi Otkesin mukaan tarkastaa, että linja-autonkuljettajien terveydentilaa koskevaa seurantavaatimukset ovat kunnossa. Tämä on keskuksen mukaan tärkeää varsinkin yhtiöillä, jotka käyttävät niin sanottuja keikkakuljettajia. Tällaiset kuljettajat eivät Otkesin mukaan aina välttämättä kuulu linja-autoyhtiön oman työterveyshuollon piiriin. Kuopion turma-autoa kuljetti keikkakuljettaja. Vaaralliset rampit kartoitettava Onnettomuustutkintakeskus antoi myös suosituksia muuhun kuin linja-autoalan turvallisuuteen liittyen. Otkes patistaa valtion tieverkostosta vastaavaa Väylävirastoa kartoittamaan kaikki vaaralliset liittymät, joissa autoilla on putoamisen vaara. Lisäksi Väyläviraston pitää tehdä näihin ramppeihin toimia, jotka parantavat niiden turvallisuutta. Otkes haluaa myös, että liikenne- ja viestintävirasto edistää turvalaitteiden kehitystä linja-autoihin. – Linja-autoille on suuren onnettomuuden mahdollisuuden vuoksi perusteltua vaatia enemmän turvallisuusvarusteita kuin muihin ajoneuvoluokkiin, Nurmi sanoi. Kuopiossa Kolmisopen ramppiin pohjoisesta tullut linja-auto ei pysähtynyt rampin päässä, vaan jatkoi risteyksen läpi törmäten viiteen autoon ja sillan kaiteeseen. Lopulta linja-auto putosi vieressä kulkevan junaradan kallioleikkaukselle. Ruotsin Kalixista lähtenyt linja-auto oli matkalla Rauhalahden kylpylään Kuopioon. Turma-autossa oli kuljettajan lisäksi 21 matkustajaa, joiden joukossa oli sekä Ruotsin että Suomen kansalaisia. Kaikki onnettomuudessa kuolleet olivat matkustajia, mutta myös kuljettaja loukkaantui. Otkes kertoi, että kuljettaja oli yrittänyt jarruttaa havaittuaan, että oli tullut risteysalueelle kovalla nopeudella. Jarrutus ei kuitenkaan onnistunut. Nopeutta autolla oli risteysalueella ainakin 50 kilometriä tunnissa.