Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Lapsiperheiden kiireellisen kotiavun saaminen on vaikeaa

Perheiden ongelmat ovat tänä päivänä hyvin moninaisia. Ongelmien ytimeen pääseminen vaatii monialaista yhteistyötä eri tahojen kanssa. Haastavaa perhetyön tekemisestä tekee se, että meiltä puuttuu systemaattinen perheiden tukemisen polku edelleen monista kunnista, eikä perheiden ongelmiin päästä puuttumaan riittävän ajoissa. Osassa kunnista on löydetty hyviä malleja perheiden tukemiseen muun muassa perhekeskustoimintamallin kautta, jossa perheiden palveluja pyritään tuottamaan niin sanotusti ”yhden oven” periaatteella julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin yhteistyöllä. Näistä toimista huolimatta perheet asettuvat hyvin eriarvoiseen asemaan omasta kunnasta riippuen. Erityisesti lapsiperheiden kotihoitopalvelut vaativat kiireellistä kehittämistä ja laajentamista. Kotipalveluja on kehitetty kunnissa ikäihmisten tarpeet edellä ja lapsiperheiden tarpeet ovat jääneet huomioimatta tässä kehityksessä. Tilastot kertovat kuitenkin totuuden lapsiperheiden kotiavun kasvavasta tarpeesta, sillä koti- tai lastenhoitopalveluja saaneiden perheiden määrä on noussut,. Vuonna 2015 perheitä oli 9 645 ja vuonna 2018 puolestaan 12 790. Monissa kunnissa ongelmana on erityisesti se, että perheille ei ole tarjolla akuuttiin tarpeeseen soveltuvaa kotipalvelua. Kotipalvelun tuottaminen palveluseteli-mallilla ei ole riittävä apu, koska avuntarpeet, joita perheet kohtaavat arjessa, ovat usein luonteeltaan akuutteja ja tilapäisiä. Ne olisivat ratkaistavissa helposti nopealla palvelun saamisella kotiin. Lapsiperheiden palveluseteli-mallilla avun saaminen menee usein liian pitkälle tulevaisuuteen ja näin ollen tuen tarve ehtii muuttumaan perheelle haasteeksi, syöden perheen voimavaroja ja vaikuttaen kaikkien perheenjäsenten hyvinvointiin. Palveluseteli on hyvä vaihtoehto niissä tilanteissa, joissa tarvitaan suunnitelmallisesti apua kotiin, mutta ei toimi tilanteissa, joissa tarve on akuuttia. Akuutista tarpeesta onkin erotettava jatkuvan kotiavun tarve, joka on luonteeltaan erilainen kuin akuutti tarve ja vaatii erilaisia tukitoimia. Lapsiperheiden laaja-alaisen kotipalvelun kehittäminen on ehdottomasti liitettävä Satakunnan tämänhetkiseen sote-uudistustyön yhteyteen ja osaksi maakunnallista LAPE-työtä. Lapset ja nuoret oireilevat fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti pahoin tällä hetkellä Satakunnassa. Satakunnan tilanne on huolestuttava koko maan laajuisesti psyykkisen oireilun osalta. Kun lapsi ja nuori oireilee, syy oireilulle löytyy usein perheen pahoinvoinnista. Kun oivalletaan, että meidän on hoidettava ja tuettava koko perhettä, poistuu samalla useampi ongelma. Painopistettä tulisikin lapsiperhepalveluissa kohdistaa vahvemmin perheiden kokonaisvaltaiseen tarkasteluun. Lapsiperhepalveluissa painopistettä tulisi lisäksi siirtää mahdollisimman nopeasti kalliista ja raskashoitoisista hoitovaihtoehdoista ennaltaehkäiseviin palveluihin. Miksi? Koska jokaisesta kodin ulkopuolelle sijoitetusta lapsesta ja nuoresta tulee kunnille kallis hintalappu. Esimerkiksi sijaisperhe maksaa noin 22 000 euroa vuodessa, perhekoti noin 60 000 euroa vuodessa ja laitoshoito noin 90 000 euroa vuodessa. Lapsiperheiden laaja-alainen kotiapu on yksi vaikuttavimmista ja tehokkaimmista keinoista olla mukana tukemassa perheiden arkea. Marja Sillanpää Kirjoittaja on Ulvilan kaupunginvaltuutettu ja Ulvilan kokoomusnaisten pj.