Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Liikennemerkkien uudistuksesta iso lasku – Rauma aloitti vaihtourakan, Porissa edetään maltillisemmin

Kesäkuun alussa voimaan tulleen tieliikennelain uudistuksen seurauksena noin 50 liikennemerkkiä saa uuden hahmon ja tiestölle tulee lähivuosina kokonaan uusiakin liikennemerkkejä. Lainmuutos tietää suurta merkkien uusimisen ja vaihdon urakkaa sekä tuntuvia kustannuksia, sillä tiestöllä ja kaduilla on liikennemerkkejä tuhansittain. Muutostöille on sallittu laissa ja säädöksissä 10 vuoden siirtymäaika. Rauman kaupunki on säädösten mukaisesti ja viivyttelemättä tarttunut toimeen erityisesti kevyen liikenteen eli suojateiden ja pyöräteiden merkistön uusimiseen. Tavoitteena on asettaa säädösten mukaiset merkit ensivaiheessa asuinalueille. Suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja Rauman teknisestä virastosta sanoo tähän päädytyn lain säännösten nojalla ja väistämisääntöjen selkeyttämiseksi. Raumalla mennään liikenneturvallisuus edellä. Kevyenliikenteen vaihdettavaa merkistöä on Raumalla noin 4 200 kappaletta. Päivitettäviä suojatiemerkkejä on pelkästään kaupunkialueella noin 1 400. Suojatiemerkeissä kävelijä vaihtuu miehestä sukupuolettomaksi hahmoksi. Ensimmäiset merkit ovat nyt asennettuna Pyynpään kaupunginosassa. Porin kaupungin liikenneinsinööri Sanna Välimäki kertoo kaupungin päätyneen toisenlaiseen uudistuslinjaan ja maltillisempaan tahtiin. – Vanhoja merkkejä uusitaan pääsääntöisesti, kun ne tulevat käyttöikänsä elinkaaren tai esimerkiksi tie- ja katujärjestelyjen rakentamisen yhteydessä, Välimäki sanoo. Pori ei siis käynnistä Rauman tapaan järjestelmällistä merkkien uudista, koska käytettävissä on kymmenen vuoden siirtymäaika ja nykyisilläkin merkeillä tullaan todennäköisesti toimeen. Sanna Välimäki arvioi, että Porissakin on tuhansittain uusittavia liikennemerkkejä. Tarkkaa määrää ei ole vielä selvitetty. Hän arvelee, että ensivaiheessa Rauman tapaan harkitaan kevyenliikenteen väylien merkintöjen päivittämistä lain vaatimiksi. Urakka on melkoinen ja kustannukset sen mukaiset. Sanna Välimäki toteaa lain valmisteluvaiheessa esitetyn tästä lausuntoja, mutta lainsäätäjä sitten katsoi hyväksi osan merkistön uusimisen. (Juttu jatkuu kuvan jälkeen.) Kustannuksia voi havainnoida Rauman käynnistämästä vaihto-operaatiosta. Uusien suojatiemerkkien lisäksi Raumalla merkitään lainuudistuksen mukaisesti yhdistetyt jalankulku- ja pyörätiet alakilvillä kaksisuuntaisiksi. Autoilijan väistämisvelvollisuus osoitetaan myös ajoratamaalausten uusinnalla. Riikka Pajuojan mukaan yksin 4 200:n kevyenliikenteen merkin vaihdon kustannusarvio on noin 350 000 euroa. Nyt alkuun on päästy 50 000 euron määrärahavarauksella kuluvan vuoden talousarviossa. – Suojatiemerkki maksaa ehkä 50–60 euroa ja sitten vielä alakilpi sen päälle. Joissakin tapauksissa joudutaan vaihtamaan putkipylväs, jotta ala- ja muut lisäkilvet saadaan riittävän korkealle. Näin siksi, ettei kukaan kolhisi niihin itseään, Pajuoja kuvaa käytännön vaihtotyötä. Uudistettavien merkkien määrä on Raumallakin vielä tarkkaan laskematta. Riikka Pajuoja arvelee, että liikennemerkkejä on kaupunkialueella yhteensä yli 10  000. Kaikkia niitä ei tarvitse vaihtaa. – Uusittavaa on kyllä paljon, mutta aikaa on vuosia muuttaa merkit, joissa on uudet kuvat esimerkiksi lapsista, autoista ja uusi nuolikuva liikenteenohjausmerkkiin, Pajuoja sanoo. Tieliikennelain kokonaisuudistuksessa liikennemerkkimääräykset siirrettiin lain tasolla säädellyiksi. Liikennemerkkiuudistuksessa on seurattu kansainvälistä yhdenmukaisuutta, sillä monissa uudistuneissa merkeissä mallia on otettu muiden Euroopan maiden hyviksi osoittautuneista malleista. Uusia merkkejä otetaan käyttöön noin 50 kappaletta. Täysin uusia ovat esimerkiksi pyöräkadun, latauspaikan ja ajokaistojen yhdistymisen merkit, jotka myös sisältävät uusia liikennesääntöjä. Vanhoista merkeistä katoaa kokonaan vain yksi merkki - tukkitien lisäkilpi. Se lienee Suomen harvinaisin liikennemerkki. Uusien liikennemerkkien siirtymäaika on pääosin 10 vuotta. Tämä tarkoittaa, että liikenteessä tulee näkymään useiden vuosien ajan sekä uusia että vanhanmallisia liikennemerkkejä. Tarkoituksena on ollut tehdä merkeistä nykyistä selkeämpiä ja luettavampia. Tästä syystä esimerkiksi nuolenkärkiä, symboleita ja reunanauhoja on muutettu, ja merkkeihin on tehty kontrastia parantavia rajauksia. Merkkien muutos sukupuolineutraaleiksi ei ole missään vaiheessa ollut uudistuksen tavoite. Liikennemerkeissä tärkeintä on selkeys ja nopea ymmärrettävyys, ei se näkyykö merkeissä tiettyä sukupuolta olevia hahmoja. Lähde: Väylävirasto (vayla.fi)