Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Tosielämän esimerkit kertovat, kuinka tärkeää on välittää lähimmäisistä – arjen sankarit toimivat, kuten ihmisten pitääkin toimia

Satakunnan Kansa sai tammikuun lopulla juttuvinkkejä yksityisen kansalaisen teosta, joka on erittäin arvostettava ja ansaitsee noston julkisuuteen. Kysymys on porilaisesta taksinkuljettajasta, joka epäitsekkäästi piti asiakkaastaan huolen loppuun asti. Ikäihminen oli etukäteen tilannut taksikyydin sairaalaan, jossa hänellä oli varattu aika. Tilanne kuitenkin muuttui dramaattisesti, kun hän kaatui kylpyhuoneessa ja loukkasi päänsä. Taksikuski tuli sovittuun aikaan paikalle, mutta kukaan ei tullut avaamaan ovea eikä vastannut puhelinsoittoon. Taksikuski ei kuitenkaan poistunut paikalta, vaan huolestui asiakkaastaan. Hän yritti tavoittaa asiakastaan yli tunnin, kunnes soitti lopulta poliisille. Poliisi oli heti ajan tasalla. Poliisi käski käyttää yleisavainta ja mennä asuntoon. Yleisavain saatiinkin käyttöön, mutta valitettavasti ikäihminen oli vaihtanut lukot, eikä sisään päästy. Poliisipartio joutui lopulta murtamaan rivitaloasunnon oven päästäkseen sisään. Ikäihminen oli löydettäessä tajuissaan, mutta kykenemätön soittamaan itselleen apua. Ilman taksikuskia tilanne olisi voinut päättyä huonosti. Hänen ansiostaan ikäihminen saatiin sairaalaan hoitoon. Hän on tätä kirjoitettaessa edelleen sairaalassa. Olisimme halunneet haastatella taksinkuljettajaa, koska hänen tekonsa on niin kunnioitettava. Se kertoo siitä, kuinka tänä suuren itsekkyyden aikana on vielä ihmisiä, jotka aidosti välittävät lähimmäisistään, myös heistä, joita eivät ennestään tunne. Taksinkuljettaja kieltäytyi haastattelusta. Hän kertoi tehneensä vain sen, mikä jokaisen ihmisen täytyisi tehdä. Tapahtuma kosketti minua syvästi, koska se muistuttaa niin paljon omaa kokemustani noin viiden vuoden takaa. Yksin elänyt hyvin iäkäs äitini oli kaatunut kotonaan, lyönyt päänsä ja menettänyt tajuntansa. Äitini liikuntakyky oli jo tuolloin huono. Siksi hän oli tilannut erilaisia palveluita kotiinsa. Hänen luonaan kävi säännöllisesti muun muassa kampaaja, joka tunsi äitini pitkältä ajalta. Äitini oli myös erittäin huonokuuloinen, eikä kuullut esimerkiksi ovikellon soittoa. Siksi hänen oli tapana jättää kerrostaloasuntonsa ulko-ovi hieman raolleen silloin, kun hän tiesi odottaa jotakuta. Paikalle tullut kampaaja huolestui, kun ovi olikin kiinni eikä äitini tullut avaamaan ovea eikä vastannut puhelimeen. Hän soitti minulle (asun eri paikkakunnalla) ja kertoi, että nyt eivät asiat taida olla hyvin. Otin heti yhteyttä kiinteistönhuoltoyhtiöön, että menisivät tarkastuskäynnille. Huoltomies löysi äitini tajuttomana olohuoneen lattialta ja hälytti ambulanssin. Äitini oli ehtinyt kuivua niin pahoin, etten ollut tuntea häntä keskussairaalassa. Hän kuitenkin toipui tapahtumasta. Varmaa tietoa ei ole, kuinka pitkään äitini oli tajuttomana. Postiluukussa oli kahden päivän sanomalehdet. Tällaiset esimerkit arjen hiljaisista sankareista herättävät suurta kunnioitusta. He eivät nosta itseään esiin, vaan toimivat luonnostaan, kuten ihmisten pitäisikin toimia. Kirjoittaja on erikoistoimittaja.