Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu MM-kiekko Eurovaalikone Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri Eurovaalitulos

Kolumni: Liian laadukas tuote voi viedä yrityksen konkurssiin – näin kävi legendaariselle suomalaistuotteelle

Kuukausi sitten tuli odottamaton uutinen. Reino- ja Aino-kenkiä valmistanut PK Kappi Oy oli mennyt konkurssiin. Uutinen oli yllättävä, koska vielä joitain vuosi sitten Reinot ja Ainot olivat hittituote, jotka jalassa tallustelivat niin mökin mummot ja papat kuin kaupunkien nuoriso. Miten tällainen yritys voi mennä konkurssiin? Kyseessä on klassikkotuote ja vielä ilmeisen laadukas. Yksi syy yrityksen konkurssiin oli yrityksen yhden omistajan ja toimitusjohtajan Arto Huhtisen mukaan se, että kengät olivat liian kestävät. – Jos ne ovat kotikäytössä, ne voi melkein antaa tyttärelle tai pojalle, Huhtinen sanoi Helsingin Sanomien (29.3.) haastattelussa . Kengät olivat siis liian hyvät. Vielä kun kestäviä tohvelipareja oli vuosien 2007–2016 aikana myyty 2,5 miljoonaa kappaletta, uusille tossuille ei ollut kysyntää. Tietenkin tuotetta olisi voinut päivittää ja muunnella. Silloin kuluttaja olisi hamunnut viimeisintä mallia olevia Reinoja, mutta kun Reinojen vetovoima oli niiden perinteisessä tyylissä: Reinot ovat Reinot, eikä niihin liitetä turhia härpäkkeitä, eikä niitä tuunata kumisaappaiksi, lenkkareiksi tai käsilaukuiksi. Herää kysymys, olisiko yritys vielä pystyssä, jos Reinot olisivat olleet heikompaa tekoa? Parin vuoden tohveleiden käytön jälkeen pohjan liimaus olisi pettänyt tai ompeleet revenneet. Silloin rakkaat tossut olisi pitänyt uusia säännöllisin väliajoin. Työntekijät olisivat tikanneet uusia tohveleita Lieksan tehtaalla ja yrityksen kassakone olisi kilissyt. Tämähän on täysin markkinatalouden logiikan mukaista. Jotta uusia tuotteita menee kaupaksi, niiden pitää mennä säännöllisesti rikki, tuotteen tilalle pitää tulla uudistettu ja parempi malli tai uusia ostajia pitää löytyä kotimaasta tai ulkomailta. Muuten yrityksen rahavirrat tyrehtyvät ja edessä on Reinojen kohtalo. Mediassa herää säännöllisesti kysymys, tehdäänkö tuotteista tarkoituksella heikkolaatuisia, jotta säännöllinen menekki olisi taattu. Kun televisio hajoaa muutaman vuoden välein, televisioiden tuotantolinjan äärellä riittää töitä. Toinen vaihtoehto on uudistaa tuotetta jollain tavalla: joko kehittää sitä aidosti paremmaksi tai sitten tehdä siihen kosmeettisia viilauksia. Tämän ongelman kanssa painivat muun muassa hammasharjoja tekevät yritykset. Kun tikun nokkaan on liimattu harjaksia, sitä on vaikea enää parantaa. Kännyköitäkin kehitellään jatkuvasti, mutta konkreettiset edistysaskeleet ovat harvassa. Pari viikkoa sitten Reinojen ja Ainojen tarina sai onnellisen käänteen. Finlayson ja sen omistajat ostavat Reino- ja Aino-tossut, joten jos nykyiset tohvelit sattuvat menemään jostain ihmeellisestä syystä rikki, uudet saa hankittua tilalle.