Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

BASF rekrytoi keskimäärin kaksi työntekijää viikossa – toukokuussa Harjavaltaan nouseva akkumateriaalitehdas sai tehtaanpäällikön, jonka juuret ovat Satakunnassa

Jo varhain keväällä Harjavallan ilmatilaa ilmestyivät hallitsemaan suuret, 50 tonnin nosturit. Ne seisovat Suurteollisuuspuiston laidalla, tontilla, jonne BASF on rakentamassa akkumateriaalitehdastaan. Koronakeväästä huolimatta projekti on edennyt työmaalla suunnitellusti, ja tuotannon odotetaan alkavan aiemmin ilmoitetun mukaisesti vuonna 2022. – Työmaalla on menty koronaa kunnioittaen. Työntekijät noudattavat käsihygieniaa ja tulevat töihin porrastetusti. Valut on jo tehty, mutta jätimme nyt juhlallisuudet väliin koronatilanteen takia, kertoo tehtaanpäällikkö Tomi Oja . – Kesällä aletaan tehdä rakennusten runkoja. Siinä nosturit auttavat ja nopeuttavat työtä. Tomi Ojan mukaan työmaalle on saapumassa uusia työntekijöitä, ja ulkomailta tulevat määrätään ensitöikseen kahden viikon karanteeniin, hallituksen ohjeita kunnioittaen. Tehtaanpäällikön mukaan rakennushanke on herättänyt runsaasti mielenkiintoa. – Se kiinnostaa rekrytointienkin takia. Tehdas on hieno kunnianosoitus paikalliselle osaamiselle sekä merkittävä osa eurooppalaista yhteistavoitetta ja suomalaista tavoitetta olla osa akkuteollisuuden arvoketjua. Tehtaanpäällikön juuret Satakunnassa Merkittävän askeleen rekrytoinnit ottivat toukokuun alussa, kun Tomi Oja aloitti tehtaanpäällikön tehtävissä. Suurteollisuuspuisto on hänelle jo entuudestaan tuttu paikka: Vain runsas kolme vuotta sitten hän työskenteli vielä Nornickel Harjavallan palveluksessa. Hän työskenteli yhtiön palveluksessa 15 vuotta, viimeiseksi tuotantojohtajana. Harjavallasta tie vei hänet Kittilän kultakaivokselle, jossa Tomi Oja työskenteli johtoryhmän jäsenenä. – Fokukseni oli muun muassa tuottavuuden kehittämisessä ja osallistavan työkulttuurin käynnistämisessä. Viimeisen vuoden työskentelin myös tehdaspalveluista vastaavana, eli vastasin sähköisestä kunnossapidosta ja ICT-palveluista, hän kertaa. – Hain BASF:lle, koska on uusi, haastava tehtävä viedä Satakunnalle tärkeää teollisuutta entistä enemmän kestävän kehityksen suuntaan. Tomi Ojan juuret ovat vahvasti Satakunnassa. Hän on syntynyt Porin Kartanonmäessä ja käynyt koulunsa Ulvilassa ennen lähtemistään maailmalle opiskelemaan. – Isän suku on Lapista ja vaikka olin Kittilässäkin, olen asunut täällä niin kauan, ettei satakuntalainen murre ja porilaisuus enää irtoa, hän naurahtaa. Rekrytoinnit on porrastettu Runsaan kuukauden aikana Tomi Oja on ehtinyt jo osallistua muun muassa operatiivisiin rekrytointeihin. – Heistä kaksi odottaa nyt saitille saapumista. Vanhalta työnantajalta siirtyminen kestää aina. Uudet rekrytoinnit ovat käynnissä koko ajan, toki loppua kohden kiihtyen. – Rekrytointeja on portaittain. Tehtaan ensimmäisessä vaiheessa tulemme työllistämään vähän yli sata työntekijää, mukaan lukien yhteistyökumppanit. Markkinatilanteen ja akkumateriaalien kasvavan tarpeen niin vaatiessa olemme myös valmistautuneet tarvittaessa laajentamaan nyt rakenteilla olevaa tehdasta, hän kertoo. – Kun aikaa on enintään kaksi vuotta, tarkoittaa se, että rekrytoimme keskimäärin 1–2 työntekijää viikossa. Kaiken pitäisi olla paikallaan vuoden 2022 alun aikana, jotta pystymme myös varmistamaan operatiivisen erinomaisuuden kulttuuria. Tomi Ojan mukaan rekrytoinnit tulevat olemaan esimies- ja johtotehtäviin liittyviä sekä tuotantoon, kunnossapitoon, logistiikkaan ja laboratoriotehtäviin liittyviä eri organisaatiotasoilla. Mukana on myös muita tuotantoa tukevia tehtäviä. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Jos tehdashankkeen eteneminen on kiinnostanut asukkaita, on akkuteollisuus herättänyt kiinnostusta myös muissa yrityksissä. BASF on tehnyt Nornickelin ja Fortumin kanssa aiesopimuksen, jonka yhteisenä tavoitteena on aloittaa Harjavallassa akkujen kierrättäminen. Merkittävässä roolissa tulee olemaan myös BASF:n osaaminen litiumin kierrätyksessä. – Tärkeä osa on luonnonvarojen tehokas hyötykäyttö. Akkumateriaalin kierrätys tukee tätä hyvin. Tulemme hyödyntämään biomassaa sekä vesi- ja tuulivoimaa hiilidioksidijalanjälkemme minimoimiseksi. Tomi Oja arvioi sähköautojen ja -akkujen yleistyvän seuraavan kymmenen vuoden kuluessa. Siksi myös kierrätystoiminta pitää saada käyntiin. – On tehtävä rohkeita päätöksiä, ja siihen olemme löytäneet hyviä yhteistyökumppaneita. Juuri eri alojen osaamista löytyy sekä Harjavallasta että koko maakunnasta. – Se, miksi olen itse mukana, on se, että pääsen hyödyntämään omaa osaamistani ja olemaan osa uutta. Lisäksi saamme viedä nikkeli- ja kobolttiosaamista siihen suuntaan, että alueesta tulee tulevaisuuden kannalta entistä vahvempi ja hyvinvointi sekä työpaikat säilyvät täällä, hän miettii. – Samalla tuemme kestävän kehityksen tavoitteita. Meillä on lupa tehdä tällaista, kun ympäristöstä ja turvallisuudesta pidetään huolta. Ne tulevat aina ensimmäisenä.