Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Halutaanko Euran perusturvalautakunnasta ja sen toimintatavasta päästä eroon?

Onko lautakunnan toimintatapa ihan oikeasti ollut väärä? Ollaanko Eurassa nyt tietoisesti vaarantamassa edustuksellista demokratiaa puuttumalla luottamushenkilöiden puheoikeuteen? Jos lautakunnan kaikki jäsenet olisivat toimineet perinteisellä tavalla - luottaneet vain esittelijän näkemyksiin ja ottaneet asiakseen käsitellä ainoastaan esittelijän tarjoamia aiheita - ei perusturvan käytännön toiminnoissa olevat epäkohdat olisi koskaan tulleet esiin. Niiden korjaamisen tarpeesta ei tiedettäisi. Elettäisiin onnellisessa yhteisössä. Jotkut olisivat onnellisia, mutta vanhusten hoiva olisi retuperällä. Kukaan ei siitä tietäisi eikä siitä välittäisi. Kaikki hyvin? Antamissaan lausumissa lautakunnan erottamista ajavat tahot puhuvat lähinnä kokoustekniikasta ja sen puutteista. Ajojahdin kohteena olevat lautakunnan jäsenet puhuvat lausunnoissaan vanhusten hoivasta ja muista toiminnan epäkohdista. Lautakunnan erottamista ajavat tahot ovat halunneet kääntää näkökulman pois todellisista ongelmista. Pois vanhustenhoivasta ja sen epäkohdista. Pois operatiivisen johtamisen puutteista ja sen käytännön toimintaan aiheuttamista epäkohdista. Mitään luottamuselintä ei ole pyritty erottamaan sillä perusteella, että se olisi toiminnassaan ollut passiivinen ja seuraillut esittelevän virkamiehen jälkiä. Kun nyt muutamat perusturvalautakunnan jäsenet ovat ajoittain kyseenalaistaneet tämän toimintatavan ja aktivoituneet myös omaan ajatteluun, on edessä vaatimus luottamuksen tutkimisesta ja koko toimielimen erottamisesta. Tämä ei ole kuntalaisten etujen mukaista. Jos luottamuselimet eivät valvo kuntalaisten etuja, kuka sen sitten tekee ja millä keinoin? Kunta vastaa kansalaisten peruspalveluista, terveydenhuollosta ja perusopetuksesta. Tämä tarkoittaa myös, että kunnan luottamuselimien tulee tuntea ja ottaa vastuuta palvelujen hyvästä laadusta ja tehokkaasta toteuttamisesta. Vastuun tunteminen ja ottaminen ovat keskiössä. Keskeinen kysymys on, miten ja minkälaisella luottamushenkilötoiminnalla nämä tehtävät pystytään hyvällä ja kustannustehokkaalla tavalla kunnassa hoitamaan. Onko luottamuselimien passiivinen, vai aktiivinen ote se, jonka avulla kuntalaisten näkökulmasta parhaaseen lopputulokseen päästään? Lautakuntaa kohtaan esitetyn kritiikin, osin valheellisenkin, kohteena olevat lautakunnan jäsenet ovat nostaneet esiin perusturvan käytännön toiminnassa havaittuja vakavia puutteita ja vaatineet virkakunnalta toimenpiteitä niiden korjaamiseksi. Epäkohtien osoittaminen ja vaatimukset korjaustoimista ovat aiheuttaneet harmistusta viranhaltijoiden keskuudessa. Kunnanhallitus on lausuntoa antaessaan ollut hyvin tietoinen, että sille toimitettu, lautakunnan erottamista vaativa aineisto sisältää useita vääriä todistuksia. Vääriä väittämiä on esitetty niin lautakunnan johtamisesta, sen sisäisestä toiminnasta kuin myös suhtautumisesta viranhaltijoiden toimintaan - ja toimimattomuuteen. Siellä on vakavia valheita, jotka olisi lausuntoa antaessa tullut ottaa huomioon ja tuoda julkisuuteen. Lautakunnan erottaminen ei poista Euran perusturvan perimmäisiä ongelmia. Niiden poistamiseksi tarvitaan epäkohtien avointa tunnustamista ja aktiivisia korjaustoimia. Asioiden peittely ja maton alle lakaiseminen eivät asioita korjaa. Lautakunnan tulee nauttia kunnanvaltuuston luottamusta. Tosiasioiden tasapuolinen, rehellinen, avoin ja objektiivinen käsittely on tässä tapauksessa ainut oikea toimintatapa. Hannu Mattila Perusturvalautakunnan jäsen, Eura