Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Rahoitusongelma liikenteen tuloista – miksei veroteta myös sähköautoja?

Pääministeri on lehtitietojen mukaan huolestunut liikenteen verotulojen vähentymisestä. Nykyisellä laskentatavalla CO2-päästöjen vähennys vähentää myös liikenteeltä kerääntyvien verojen määrää. Mikäköhän tässä oikein on ongelma? Nykyisellään autovero on päästöpohjainen ja päästön määrä perustuu autolle ilmoitettavaan CO2-päästöön g/km. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos pystyt hankkimaan kunnollisen 100 000 euron hintaisen hybridiauton, saat hankinnassa noin 10000 euron autoveron alennuksen verrattuna vaikkapa samanhintaiseen tehokkaaseen dieseliin. Tämä koskee vain niitä siis, jotka pystyvät hankkimaan tuollaisen paremman hintaluokan menopelin. Tällä kun lähdet vaikkapa laskettelulomalle lappiin, voit ajaa ensimmäisen 30 kilometriä sähköllä ja loput reilut 1000 kilometriä bensiinillä. Kulutus on se, mikä se nyt yleensä on tuon kokoisella autolla. Päästöt tässä nyt eivät juurikaan vähene. Ainoastaan verotulot. Niin kauan kuin minä olen autolla ajanut eli noin 50 vuotta, polttoaineessa on ollut erittäin merkittävä vero, samoin autoissa autovero. Se ei suinkaan ole liittynyt mitenkään päästöihin varsinkaan 40 ensimmäisen autoiluvuoteni aikana. Jatketaan samaan malliin, kerätään autoveroa samalla tavalla myös sähköautoilta. Polttoainevero voidaan kerätä käyttömaksulla dieselien tapaan. Poistuu ainakin pääministerin finanssiongelman pelko. Samaan aikaan opetusministeri esittää oman päästöratkaisunsa: Laitetaan meidän keski-iältään 12 vuotiaiseen autokantaan konvertointijärjestelmä auton muuttamiseksi joko kaasu- tai etanolikäyttöiseksi. Tähän hänen mukaansa ilmeisesti rahaa löytyy. Vielä kun saadaan noita kaasupisteitä ja etanolia, niin että noita vanhoja autoja voidaan käyttää. On meillä maassamme ongelmat 0,75 promillen väestöosuudellamme. Taitaisi olla helpointa vaihtaa noita ministereitä. Erkki Salmi Nakkila