Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Porilaissäveltäjä Juha Leinonen sai levyn julki merkittävältä kustantajalta, nyt ehdolla vuoden levyksi

Porilaissäveltäjä Juha Leinosen ura harppasi viime vuonna eteenpäin. Alba Records julkaisi loppuvuodesta levyllisen hänen kamarimusiikkiaan. Levy on nyt ehdolla Yleisradion vuoden levyksi 2019. Yleisradio jakaa vuosittaisen tunnustuksen äänilevylle, joka edistää kotimaista luovaa säveltaidetta. Leinoselle levytyksellä on suuri merkitys. Suomessa on käytännössä kaksi taidemusiikin julkaisijaa, joilla on myös vahva kansainvälinen jakelu ja kanavat, ja Alba Records on niistä toinen. Leinosen ura säveltäjänä on kestänyt jo vuosikymmeniä. Silti hän ei ole koskaan kokenut vastaavaa kuin kolmipäiväinen Chamber music -levyn äänityssessio Karjaan kirkossa. Tuottaja Simon Fox-Gál saapui Iso-Britanniasta ja johti koko levytyssession sakastiin sijoitetusta tarkkaamosta. Hän antoi koko ajan muusikoille ohjeita mikrofonin välityksellä, ja kaikki puolen minuutin katkelmat soitettiin 6–12 kertaan. – Siinä menivät kaikki tähdet kohdilleen. Olen erittäin tyytyväinen muusikoiden panokseen, en voisi kuvitella parempaa. En ole koskaan nähnyt tuollaista yhteistyötä. Istuin vain kirkossa, nautin ja olin pitkälti hiljaa. Tarvittaessa keskustelin muusikoiden kanssa. Se oli urani uskomattomimpia kokemuksia, Leinonen kertoo. Levylle Leinonen sai mukaan toivomansa muusikot. Kamus-kvartetin viulisti Jukka Untamala kokosi levytystä varten jousikvartetin, ja Leinonen pyysi mukaan klarinetisti Olli Leppäniemen ja pianisti Roope Gröndahlin . Leinonen luonnehtii levyä käyntikortiksi, joka nostaa hänen profiiliaan säveltäjänä. Levy tulee myyntiin eri puolille maailmaa, ja oletettavasti siitä julkaistaan kritiikkejä myös ulkomailla. Tänä vuonna saa kantaesityksensä ainakin kolme Juha Leinosen sävellystä: Jousikvartetto nro 2 , hänen taiteilija Kuutti Lavoselle omistamansa selloteos sekä huilusonaatti. Jousikvarteton kantaesittää Pori Sinfoniettan riveistä koottu uusi Palmgren-kvartetti. Jousikvartettoa Leinonen on säveltänyt eri puolilla maailmaa: Tukholman ja Zürichin lentokentällä, Ateenassa ja toki myös Porissa. Hän vietti muutama vuosi sitten aikaa Ateenassa taiteilijaresidenssissä. Siellä syntyi niin jousikvarteton ensiluonnos kuin levylle päätynyt sävellys Athene . Residenssin kahden huoneen asunnossa toinen sävellyksistä oli levällään makuuhuoneen pöydällä, toinen olohuoneessa. Leinonen kulki huoneesta toiseen ja jatkoi teosten parissa vuorotellen. – En usko, että sävellys olisi voinut syntyä Porissa. Vaikka kotona onkin työhuone, täällä ei ikinä pääse henkiseen väljyyteen, pois arjen velvollisuuksista. Residenssissä on kaikki mahdollisuudet elää juuri siten kuin haluaa. Aivot hengittävät paremmin, Leinonen sanoo. Kreikan menneisyys tai nykyaika ei kuulu mitenkään suoraan Leinosen Ateenassa säveltämässä musiikissa. Hänelle musiikki on aina abstraktia ja toimii omien lainalaisuuksiensa mukaan. Ateena vaikuttaa kuitenkin tunnelmaan, joka musiikissa on. Leinonen ei koskaan aloita säveltämistä tyhjästä paperista tai päätteen ääressä. Hän hahmottelee aluksi mielessään motiiveja, sävel- ja rytmihahmoja, harmonioita ja harmoniaketjuja. Niitä voi putkahtaa hänen mieleensä heti herätessä tai vaikka kaupungilla kulkiessa. Hän painaa aihiot mieleensä ja kirjoittaa ne myöhemmin ylös. Kun musiikillista materiaalia on kertynyt tarpeeksi, hän alkaa tehdä luonnoksia kappaletta varten. Hieno ja vaikea työvaihe on päättää järjestys, johon erilainen materiaali laitetaan. Vähitellen hän rakentaa sävellyksestä kokonaisuuden, jota hän alkaa käydä läpi ja hioa. Leinonen luki kymmeniä vuosia sitten lehdestä Leif Segerstamin haastattelun, jossa tämä kertoi ehtivänsä säveltää jousikvarteton lentokentällä odottaessaan lentokoneen vaihtoa. Leinonen päätti kokeilla samaa lähtiessään Ateenaan. Hänellä oli odotteluaikaa Helsingissä, Tukholmassa ja Zürichissä. Hän istui ja kirjoitti kirjoittamistaan joka pysähdyksellä, mutta valmista ei tullut. Työ jatkui Ateenassa ja paluumatkalla, mutta edelleenkään sävellys ei tullut valmiiksi. – Oli pakko nostaa kädet pystyyn, ettei onnistu. Tehköön Leif, kun häneltä onnistuu, Leinonen sanoo ja nauraa. Hänelle säveltämisessä tärkeää on laatu, ei määrä. Itse asiassa Leinonen hioo jousikvartettoaan yhä, nyt Palmgren-kvartetin muusikoilta saadun palautteen ohjaamana. Hän kertoo kvarteton olevan osin hyvin vauhdikasta ja virtuoottista soitettavaa, osin melodisen elegistä. – Voin kuvitella, että se on aika kuunneltava kappale, ei missään tapauksessa avantgardea. Ilmaisu kunnioittaa länsimaisen taidemusiikin perinnettä. Juha Leinosen Jousikvartetto nro 2 kantaesitys 8.2. Palmgren-kvartetin konsertissa Porin Raatihuoneella klo 15. Syntynyt vuonna 1956 Porissa. Pääinstrumentti kitara. Aloitti säveltämisen kevyestä musiikista, sävelsi 1970-luvulla muun muassa teatterimusiikkia. Opiskelut ohjasivat säveltämistä kamarimusiikin suuntaan. Opettaja muun muassa säveltäjä Esko Syvinki. Työskennellyt opettajana (mm. Huittisten musiikkiopisto, Palmgren-konservatorio, Tampereen konservatorio), muusikkona ja kuoronjohtajana. Koulutukseltaan musiikkipedagogi (AMK) ja muusikko (AMK) Pirkanmaan ammattikorkeakoulusta (säveltämisen suuntautumisvaihtoehto). Musiikkitieteen opintoja Jyväskylän yliopistossa. Vapaa säveltäjä vuodesta 2004. Säveltänyt kamari-, orkesteri- ja vokaalimusiikkia. Tehnyt musiikin oppikirjoja musiikkiopiston perustason opintoihin. Saanut lukuisia työskentely- ja kohdeapurahoja. Palkittu mm. 1. palkinnolla (jaettu) International Chamber Music Seinäjoki - kansainvälisessä kamarimusiikin sävellyskilpailussa 2008. Asuu Porissa avovaimonsa kanssa, aikuinen tytär. Harrastaa ruoanlaittoa, avantouintia ja kuntoilua.