Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Asennevammaa liikenteessä ei korjaa laki tai nopeudenrajoitin

Enää ei vauvoja kuljetella takapenkillä pärekorissa, eikä pyöräilykypärä ole nolo. Lumiauraa ei enää tarvitse väistää pientareelle, vaan yhä useammin koulutie kulkee pyörätiellä. Lasten liikenneturvallisuudessa moni asia on paremmin kuin esimerkiksi nykyisten nelikymppisten lapsuudessa. Silti tehtävää riittää. Liikenneturvan tuoreen tilaston mukaan kolmen viime vuoden aikana liikenteessä kuoli keskimäärin kahdeksan ja loukkaantui 350 alle 15-vuotiasta joka vuosi. Alakouluikäisiin rajattuna kuolleita oli kolme ja loukkaantuneita 160 per vuosi. Lastenkuolemantapaukset liikenteessä ovat pysytelleet vuosikymmenen takaisella tasolla. Niistä lähes 60 prosenttia sattuu lapsen matkustaessa autossa tyypillisesti taajaman ulkopuolella. Liikenteessä loukkaantuneiden lasten on määrä on pienentynyt kolmanneksella ja alakouluikäisten viidenneksellä verrokkivuoteen nähden. Kypäristä ja pyöräteistä huolimatta pyörällä liikkuneet vastaavat yhä kolmannesta liikenteessä itsensä satuttaneista lapsista. Kaksi kolmesta loukkaantui risteyksessä, lähes puolet heistä pyörätien ja ajoradan risteyksessä. Jalankulkijoita loukkaantuneista lapsista oli joka seitsemäs. Heistä valtaosa oli ylittämässä tietä ja yli puolet turman sattuessa suojatiellä. Luvut kielivät uudempien riskitekijöiden vaikutuksesta. Mobiililaitteet helpottavat kyllä avun hälyttämistä, mutta jo nyt ne vievät liian usein niin kiireisen autoilijan, pyöräilijän kuin pienen koululaisenkin huomion liikenteen seuraamisesta (SK 11.9.). Millainen vaikutus lienee lähitulevaisuudessa autoilevien ikäihmisten suhteellinen osuuden kasvulla? Väestön ikärakenteen tietäen voidaan olettaa, että hyväkuntoiset ikäpolvet jatkavat runsain joukoin entistä pidempään ratin takana. Korkeampi Ikä on liikenteessä riski, sillä se heikentää havainnointikykyä ja reagointinopeutta. Riski on myös kuljettajan nuoruus. Kiistellyt kevytautot olisivat eittämättä mopoautoa turvallisempia kyydittävilleen (SK 7.9). Entäpä kun mahdollisesti jopa kuuttakymppiä kulkeva kevytauto kohtaa suojatien? Liikenneturvallisuudessa vielä tekemistä, erityisesti meillä satakuntalaisilla, jos ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klangia (SK 9.9.) on uskominen . Hän luonnehti satakuntalaisia autoilijoita huolenaiheeksi. Klangista Satakunnassa ajellaan piittaamattomasti. Esimerkiksi Satakuntalaisissa kuolonkolareissa syyksi paljastuu hänen mukaansa usein ylinopeus tai tilanteeseen liian suuri nopeus. Suurin riskitekijä liikenteessä onkin yhä asenne. Sitä kun ei pysty korjaamaan lailla tai nopeudenrajoittimella.