Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Tahkoluotoon "hirviölaitteita" ja 17 metriä syvä kippimonttu – Sataman teho nousee toisiin sfääreihin

Merellä Porin Tahkoluodon sataman ohi purjehtivat pienveneet ovat saaneet uutta ällisteltävää. Sataman hiilikentältä taivaaseen asti nousee jättimäinen re-claimer -laite, joka kerää varastoalueen kasasta irtolastin kuljettimelle, joka vuorostaan vie sen suljettua järjestelmää pitkin laiturille lastaimelle sekä nostureille. Näitä kahdella kiskoparilla kulkevia re-clamereita tulee sataman uuteen bulk- eli irtolastiterminaaliin kaksin kappalein. Ne ovat osa kauppaa, jolla siperialaista kauttakulkuhiiltä operoiva Oy M. Rauanheimo Ab hankki Tallinnan lähellä sijaitsevasta Muugan satamasta itselleen kokonaisen kuivabulkin käsittelyyn sopivan terminaalin kuljettimineen, vaunujen lämmitysasemineen sekä kääntölaitteineen. – Parhaillaan rakennetaan 17 metriä syvää kippimonttua, jonne kippaamislaite kaataa junavaunuissa tulevan irtolastin kuljettimelle, kertoo Porin Satama Oy:n toimitusjohtaja Sari De Meulder . Kun kippimonttu on valmis, päästään rakentamaan maanpäällisiä rakenteita joihin kuuluvat muun muassa kippausaseman rakennus sekä lämmityshallit, joissa hiililastit saadaan lämmitettyä irtonaisiksi sähköllä ja kaasulla. Lastit kulkevat järjestelmässä myös magneettien läpi, jolloin hiilen joukkoon mahdollisesti eksynyt metalliromu saadaan poistettua ja tuote siten puhtaana asiakkaalle. Tahkoluotoon tehdään parhaillaan myös suuria ratatöitä, joihin kuuluu sataman ratapihan sähköistäminen ja muun muassa kaksi kilometriä lisää kiskoja Tahkoluodon eteläpuolelle. Sari De Meulderin mukaan terminaalihankkeessa ja ratatöissä ollaan aikataulussa. – Infran pitäisi olla valmis huhtikuussa, jolloin aloitetaan terminaalin koeajot. Porin Satama Oy:lle uudistus on äärettömän merkittävä, sillä järjestelmä soveltuu hiilen lisäksi myös monen muun irtolastin käsittelyyn. Tahkoluoto on nyt ollut suurta rakennustyömaata, mutta sataman teho nousee terminaalin valmistuttua toisiin sfääreihin. – Kuluvan vuoden hiililiikenne on meillä noin miljoona tonnia, mutta jo ensi vuodeksi sen määrä on budjetoitu 2,1 miljoonaan tonniin, vaikka terminaali ei ole vielä tuolloin koko vuotta edes käyttövalmiina. Operaattorin puolella uskotaan, että Tahkoluodossa kyetään rataosan sähköistyksen jälkeen käsittelemään jopa 3,5–4 miljoonaa tonnia hiiltä. Porin satamatoimintoja ja terminaalin antamia uusia mahdollisuuksia markkinoidaan nyt ripeästi Venäjälle muun muassa Moskovassa. Terminaali mahdollistaisi myös paluulasteja Venäjälle.