Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Porin Veden yhtiöitys ja palveluliikelaitoksen pilkkominen esillä

Porin teknisessä toimessa tehty ulkoinen auditointi eli selvitys toimintojen järjestämisestä toi kertaheitolla paljon pohdittavaa Porin poliittiselle koneistolle. Selvityksen perusteella kiinteistöhuolto palveluliikelaitoksesta siirtyisi tekniselle toimialalle. Palveluliikelaitos keskittyisi lähinnä ateriantuotantoon. Niin ikään mietintämyssyn alla on Porin Veden asema kaupungin liikelaitoksena. Porin kaupungin organisaatio on aiemminkin kokenut myllerrystä. Harvempi enää muistaa, että Porin kaupungilla oli oma puhelinlaitoksensa. Sittemmin on muodostettu Pori Energia Oy ja Porin Satama Oy. Ensin mainittuun yhtiöittämiseen liittyi sähkömarkkinalain muutos ja jälkimmäiseen EU. Kaupungilla ei ole mahdollisuutta läänityttää vapaassa markkinakilpailussa olevia alueita itselleen. – Meillä on oltu myös edelläkävijöitä esimerkiksi ammatillisen koulutuksen yhtiöittämisessä, muistuttaa Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen . Luukkonen myöntää, että seuraavaksi tarkasteltavina ovat Porin palveluliikelaitos ja Porin Vesi. – Palveluliikelaitoksen tulevaisuutta määrittelevät teknisen toimen auditoinnista vedettävät johtopäätökset ja mahdollinen sote-ratkaisu. Sote-ratkaisu siirtäisi terveys- ja sosiaalipalveluiden ruokahuollon uuteen organisaatioon ja kaupungille jäisi päiväkotien ja koulujen ruokahuolto. – Silloin on pohdittava, miten kaikki järjestetään. Tarvitsemmeko silloin enää liikelaitosta. Minulla itselläni ei ole asiaan valmista kantaa. Palveluliikelaitoksen yhtiöittämisessä olisivat joka tapauksessa ongelmansa. Kunnan omistama osakeyhtiö voi toimia niin sanottuna in house -yhtiönä. jolloin se tuottaa palveluja vain omistajakunnalleen tai useamman kunnan yhteenliittymälle, mutta ei vapaille markkinoille. Näitä palveluja ei tarvitse kilpailuttaa. Jos yhtiö hankkii myös rahaa vapailta markkinoilta niin jää on hyvin hauras. Se asettaa in house -aseman menettäneen yhtiön kokonaan toiseen asemaan markkinavoimien armoille. Esimerkiksi voi ottaa Hämeenlinnan, jossa mahtava Palmia Oy nielaisi Hämeenlinnan kaupungin ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin omistamat Tekme Oy:n ja Linnan Ateriapalvelut Oy:n. Porin Veden yhtiöittämiseen suhtaudutaan paljon vakavammin. – Sen asemaa organisaatiossa mietitään, tyytyy Luukkonen toteamaan. Oma lukunsa on seudullisten elinkeinopalveluiden järjestämisessä, joka oli esillä Porin kaupunginhallituksessa Prizztech Oy:tä koskevassa selvityksessä maanantaina. Porissa pohditaan edelleen mitä elinkeinopalveluita voisi pitää omassa organisaatiossa ja mitä seudullisena kokonaisuutena. Kunnissa korostetaan strategisten toimintojen yhtiöittämisessä joustavuutta, tehokkuutta ja ketteryyttä. Tämä pitää varmasti paikkansa, sillä yhtiöt voivat osaavan ammatillisen johdon ja asiantuntijoiden avulla luovia markkinakentällä liikelaitosta tehokkaammin. Yhtiöittämisestä on kunnalle muitakin etuja. Yhtiö voi itsenäisesti suunnitella toimintalinjojaan, palveluhinnoitteluaan ja työvoimapolitiikkaansa. Yhtiön toimintaa ei tarvitse selitellä medialle ja kaupunkilaisille, koska se ei ole julkisuuslain piirissä. Yhtiön avulla saadaan myös kuntatalouden lukuja näennäisesti paremmiksi. Yhtiöitettävän toiminnan kirjanpitoarvoa voidaan nostaa ja kunnan tilinpäätös näyttää olevan vahvemmalla pohjalla. Niin ikään esimerkiksi vaikka juuri Porin Veden omaisuutta suureksi arvottamalla ja lastaamalla aloittavalle yhtiölle kovakorkoinen sisäinen velka, saadaan talouslukuja paremmiksi. Sama koskee yhtiön mahdollisia tulevia investointeja. Kaupunki voi ottaa matalakorkoisen lainan ja rahoittaa omistamansa yhtiön investointeja kovemmalla korolla. Kuntalaisen kannalta yhtiöittämisessä on etuja, mutta myös haittoja. Kuntalainen hyötyy kunnan omistuksessa olevasta tehokkaasta yhtiöstä, mutta on helposti yhtiön armoilla palvelujen hinnoittelupolitiikassa. Kaupungin on helpompi saada kassaansa varoja omistamansa energia- tai vesiyhtiön taksoja korottamalla kuin suoraan kansan verotaakkaa lisäävällä ja poliittisesti vaikealla kunnallisveroprosentin korotuksella. Tästä saattaa olla esimerkkinä Pori Energia Oy:ssä päätetty uusi taksoitus, joka aiotaan julkistaa myöhemmin syksyllä.