Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Kobe Bryantin lentäjä teki kohtalokkaan virheen vain hetki ennen turmaa – dramaattinen arvio tilanteen toivottomuudesta: ”Elinajanodote voi olla 10–15 sekuntia”

Kobe Bryantin turmakopterin viimeiset hetket. Kobe Bryantin , hänen 13-vuotiaan tyttären Gianna Bryantin ja seitsemän muun ihmisen hengen vieneen helikopteriturman syytä ei ole vielä saatu selville. Onnettomuusalueella oli sunnuntaina turman aikaan erittäin sumuinen sää. Edes Los Angelesin poliisilaitoksen kopterit eivät lentäneet kyseisessä säässä. Ilmailusivusto LiveATC.netin julkaiseman nauhoitteen mukaan turmakopterin lentäjällä oli kuitenkin special visual flight rules (SVFR) -lupa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kommentoi asiaa Iltalehdelle yleisellä tasolla. Traficomin asiantuntijoiden mukaan SVFR-luvalla saa lentää ”ilmailun näkölentosääntöjä koskevia määräyksiä (VFR) heikommassa säässä lentopaikan lähialueella”. Suomessa kyseinen tilanne tarkoittaa tyypillisesti matalaa pilvikorkeutta ja/tai huonoa lentonäkyvyyttä. Yleensä juuri sumu on este näkölentosääntöjen mukaiselle lentotoiminnalle. Lentämiseen vaikuttavat käytettävä ilmatila ja lentotoiminnan muoto. Suomessa lentomääräykset sallivat joissakin tilanteissa 800 metrin vaakanäkyvyyden. Asiantuntijoiden mukaan pieni näkyvyys ja sumu yleensä kuitenkin estävät lentämisen. Eksyikö lentäjä? Bryantin turmakopteri teki kuusi kierrosta Los Angelesin eläintarhan lähellä ennen kuin se lähti lentoon. Lentäjä Ara Zobayan odotti lennonjohdolta SVFR-lupaa ja mahdollisesti myös parempia olosuhteita. Matkaan lähtenyt kopteri lensi aluksi vain 380 metrin korkeudessa. Lennonjohdon ja lentäjä Zobayanin keskusteluista kävi ilmi, että helikopteri lensi ”aivan liian matalalla”. TMZ:n haastattelemien lentäjien mukaan Zobayan todennäköisesti panikoi lennonjohdon huomautusten jälkeen, sillä hän nosti lentokorkeutta äkillisesti 610–710 metriin. Kopteri kaartoi noin kello 9.40 kohti etelää ja laskeutui samalla noin 518 metrin lentokorkeuteen. Liike oli kohtalokas, sillä edessä oli vuoria. Ilmoitus onnettomuudesta tuli 9.47. Kokeneet lentäjät uskovat, että Zobayan luuli lentäneensä jo vuorten yli. – Näköaistin perusteella lennettäessä voi joutua tilanteeseen, jossa ei näe tuulilasista ulos. Lentäjän ja koneen elinajanodote voi silloin olla 10–15 sekuntia. Tätä tapahtuu usein, se on todella harmi, lento-opettaja Randy Waldman kommentoi AP:lle. – Monesti tätä työkseen tekevillä ihmisillä on paineita viedä asiakas sinne, minne tämä haluaa. Silloin otetaan riskejä, joita ei ehkä pitäisi ottaa. Armeijasta eläköitynyt helikopterilentäjä Jerry Kidrick uskoo äkillisen lentokorkeuden muuttumisen johtuneen siitä, että lentäjä ei tiennyt tilannetta tai sitä, missä oli. Kyseisessä tilanteessa lentäjä ei saisi luottaa enää pelkkään näköönsä, vaan hänen tulisi ottaa myös tekniikkaa avuksi. – Se on yksi vaarallisimmista tilanteista, joihin voi joutua. Keho kertoo usein eri asioita kuin apuvälineet. Lentäjästä voi tuntua siltä, että kone on kallellaan oikealle tai vasemmalle, vaikka se ei olisi. Jos lentäjää ei ole koulutettu näihin tilanteisiin tarpeeksi hyvin, se voi johtaa paniikkiin. Rajut tuhot Eräs TMZ:n haastattelemista lentäjistä ihmetteli myös, miksi helikopteri eteni lähes 300 kilometrin tuntivauhdilla. Hänen mukaansa yksi helikopterin suurimpia vahvuuksia on juuri se, että sillä voi lentää epävakaassa tilanteessa hitaasti. Nopea vauhti lienee syy, miksi onnettomuus oli niin tuhoisa. – Tuho on melko mittavaa. Pala kopterin peräpäätä on rinteessä. Loput rungosta on mäen toisella puolella. Pääroottori on 91 metrin päässä siitä, tutkintalautakunta NTSB:n Jennifer Homendy kommentoi tuhoja lehdistötilaisuudessa. Zobayan oli kokenut ja toimi myös lennonopettajana. Hän oli ollut kopterin omistaneessa Island Express Helicopters -nimisessä yrityksessä kymmenen vuotta. Tutkijat ovat löytäneet yhdeksästä ruumiista vasta kolme. Lähteet: AP, Sportsnet, TMZ