Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalitulos Eurovaalikone Satakunta Urheilu MM-kiekko Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Hoitokodit yrittävät tehdä tulosta liian niukalla henkilökunnalla

Totean heti alkuun, että en ole ollut mikään helppo tapaus. En omalle omaishoitajalleni, enkä niissä kohteissa, joissa olen sairauteni vuoksi ollut joko tutkimuksissa tai muussa hoidossa. Tilanteeni, johon on pyritty löytämään ratkaisua, näyttää olevan erityisen ongelmallinen. Minut, hyväkuntoisen lenkkeilijän, yllätti kymmenkunta vuotta sitten aivoinfarkti, jonka ennemerkitkin näköharhoineen saivat oman lääkärinikin vain toteamaan, että katsotaan, mitä silmälääkäri sanoo asiasta. Silmätohtori määräsi korjauslinssit sekä totesi lisäksi, että tässä saattaa olla jotakin "aivoperäistä" niin kuin sitten myöhemmin saatoin itsekin katkerasti havaita. Lujakuntoisena uskoin päivieni jatkuvan ennallaan. Näin ei kuitenkaan ollut. Nyt on ilmennyt lisää ongelmia, joista osa johtunee omaehtoisen kuntoutuksen laiminlyömisestä. Ei pitäisi jäädä “tuleen makaamaan”, kuten vänrikki Kariluoto Linnan Tuntemattomassa huuteli. Näiden kymmenen vuoden kuluessa olen ollut useassa eri sairaalassa, kuntoutuskohteessa sekä hoitopaikassa, joissa hoito on ollut pääosin hyvää ja sopivaa hoidettavan tarpeet huomioonottaen. Tietenkin joukkoon mahtuu myös valitettavia poikkeuksia. Meitähän on moneksi. Niin hoitajia kuin asiakkaitakin. Joissakin tilanteissa asiat sujuvat haluttuun suuntaan, kun kumpikin osapuoli havainnoi inhimillisen lämmön sekä avun tarpeen ymmärtämisen johtavan myönteiseen ja toivottuun lopputulokseen. Useissa laitoksissa olen havainnut, että yritetään tehdä tulosta mahdollisimman niukalla henkilökunnalla, jolloin siitä kärsivät sekä hoitajat että asiakkaat. Hoitohenkilökunta väsyy ja ärtyy. Hoidettavat puolestaan joutuvat vaikeisiin tilanteisiin odottaessaan avustamista. Tässä tilanteessa on syytä alleviivata, että avun tarvitsijoita saattaa olla useita samalla hetkellä. Alimitoitettu henkilökunta ei luonnollisesti ehdi hyvälläkään tahdolla joka paikkaan. Hoitohenkilökunnan ymmärtäväisellä asenteella sekä inhimillistä lämpöä osoittavalla käytöksellä on suuri merkitys. Olen kokenut laidasta laitaan käyttäytymistä ja avustamista. Joskus tilanne järjestyy parilla ystävällisellä sanalla. Niistä kiitos. Mutta on myös toinen ääripää: hoitaja tulee, naureskelee avun tarvetta vähättelevästi, eikä ryhdy avustamaan esimerkiksi pukeutumisessa, joka on halvauksen seurauksena erityisen vaikeaa. Mainitsen yhden hoito- ja kuntoutuskohteen, josta jäi kokemuksina mieleen vain myönteisiä asioita. Se on Kankaanpään kuntoutuskeskus. Henkilökunta aina johdosta, ylihoitajista ja osastonhoitajista talonmieheen ja vahtimestareihin sekä siistijöihin, oli joka tilanteessa auttamassa. Jopa omaa bisnestään hoitava kahvilanpitäjä kiirehti ruokailuun jonottavia kuntoutettavia avustamaan. Ystävällisyys ja auttamisen halu oli valjastettu koko laitoksen henkeen kuuluvaksi tavaramerkiksi. Reijo Majasaari opetusneuvos, Pori