Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Porin liikenteen pahin pullonkaula on enää vain muisto, mutta maakunnan väylillä riittää vielä tehtävää

Porin alueen liikenteen ikävin pullonkaula on vihdoin poissa, kun Söörmarkun eritasoliittymä otettiin käyttöön kokonaisuudessaan torstaina 5. syyskuuta. Valtateiden 23 ja 8 risteys ehti pitkään olla melkoinen ruuhkapesäke ja myös liikenneonnettomuuksille altis. Nyt upea eritasoliittymä muuttaa vaarallisen pullonkaulan kertaheitolla sujuvaksi ja erittäin turvalliseksi. Söörmarkun lisäksi investointeja on tehty laajasti muuallakin valtatie 8:n Satakunnan alueilla, mutta maakunnassa riittää kyllä rahareikiä enemmänkin. Liikenteellisesti hyvin sujuva, mutta turvallisuuden kannalta olennainen ja paljon puheita aiheuttanut paikka löytyy Ulvilasta, jossa valtatie 11, Kirkkotie sekä Suosmerentie risteävät. Tästä risteyksestä väliaikainen kiertoliittymä poistui vuosi sitten, vaikka ulvilalaiset vastustivat paluuta vanhaan . Kiertoliittymän hävittyä risteyksessä on kolaroitu jo useamman kerran. Liittymänparantamishankkeiden toteuttamista priorisoidaan ely-keskuksessa liikenneturvallisuusperustein sekä liikenteen sujuvuutta ajatellen. Kummassakaan näissä Ulvilan risteys ei vie mittareita punaiselle, vaikka peltiä risteyksessä suhteellisen usein ruttaantuukin. Ely-keskuksen alustava suunnitelma risteykselle on nykyisen nelihaaraliittymän porrastaminen kahdeksi kolmihaaraliittymäksi. Tämän toteutuminen on kuitenkin rahoitussyistä erittäin pitkissä puissa. Toinen Ulvilassa sijaitseva parannusta vaativa kohde on valtatiellä 2 olevan Haistilan liittymän parantaminen. Se on merkitty ely-keskuksen tienpidon suunnitelmiin alkavaksi vielä tämän vuoden puolella. Tässä tapauksessa investoinnin aloitus tarkoittaa suunnitelmien tekemistä. Varsinaisiin töihin pääsy on vielä vuosien päässä. Sama on tilanne myös Porin keskustan kohdalla valtatie 2:n nelikaistaistamisen kanssa, joka on edennyt tiesuunnitelman laatimiseen. Hankkeen varsinainen toteuttaminen on aikaisintaankin ajankohtaista vuonna 2022. Söörmarkun uusi eritasoliittymä ja muutkin jo valmistuneet tai edes suunnittelun asteelle edenneet investoinnit tekevät hyvää Satakunnalle. On selvää, ettei nykytilanteessa maakuntaan lähivuosina saatane suuria väyläinvestointeja, mutta yrittämistä niiden saamiseksi ei voi lopettaa.