Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Harjavallan ja Porin välillä tehtiin poikkeuksellisen suuria tärinämittauksia: ”Kun käytössä on yksi juna, jossa on 40 vaunua, puhutaan aika operaatiosta”

Elokuussa Harjavallan ja Porin välisellä rautatieosuudella tehdyt tärinämittaukset ovat laajuudessaan poikkeukselliset ja ainutlaatuiset. Alustavien tulosten perusteella arvioidaan, että yksi merkittävä syy tärinälle on venäläisten vaunujen erilainen teliväli, eikä niinkään vaunujen kunto. – Tulosten mukaan vasta merkittävä nopeuden lasku vähentäisi oleellisesti tärinän tasoa. Tämä taas vähentäisi radalle mahtuvien junien määrää, eli heikentäisi matkustajien liikkumista ja elinkeinoelämän toimintamahdollisuuksia, kertoo Väyläviraston rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin viraston tiedotteessa. Tekniikka- ja ympäristö -osaston johtaja Minna Torkkelin mukaan telivälin merkitys oli uusi asia, ja siksi tutkimuksia pitää jatkaa ja tuloksia analysoida. Lopulliset tulokset saadaan analysoitua loppuvuoden aikana. Sen jälkeen sovitaan mahdollisista toimenpiteistä alueiden kuntien, operaattorina toimivan VR-Transpointin ja rahdinantajan kanssa. – Nyt jo katsomme asiaa uusilla silmillä, Torkkeli kuvailee alustavia tuloksia. – Myöhemmin viestimme, millaisia tuloksia olemme saaneet ja mitä niistä on pääteltävissä. Se, mitä rataosuudella tullaan tekemään, on pidempi asia, ja kestää että niihin neuvotteluihin päästään. Käytännössä elokuun puolivälin jälkeen Harjavallan ja Porin välillä tehtiin hiilijunien koeajoja kahteen kertaan. Ensimmäisellä kerralla käytössä oli tavanomainen, kuormattu hiilijuna. Se ajoi rataosuutta edestakaisin 40, 50, 60 ja 70 kilometrin tuntinopeudella kolme kertaa. Viikkoa myöhemmin sama toistettiin tyhjällä junalla. Tuolloin vauhti nousi myös 80 kilometrin tuntinopeuteen. Sen lisäksi rataosuudella tehtiin maapohjan tärinämittauksia Nakkilassa ja Ulvilassa, sekä mitattiin tärinää muutamassa kiinteistössä, joissa tutkimuksia oli tehty jo aiemmin. – Myös radan painumista kaarteissa ja suorilla tutkittiin, ja mitattiin junien toimintaa, Minna Torkkeli kertoo. Hänen mukaansa vastaavia tutkimuksia ei ole ennen tehty. – Saimme käyttöömme myös venäläisiä vaunuja. Kun käytössä on yksi juna, jossa on 40 vaunua, puhutaan aika operaatiosta. Tutkimusten taustalla ovat useat Väylävirastolle tulleet valitukset tärinästä Satakunnassa. Valitukset alkoivat, kun ulkomaalaiset hiilijunat alkoivat kuljettaa hiiltä Siperiasta Porin sataman kautta eteenpäin. Vaikka koeajot tehtiin Porin seudulla, voidaan Väyläviraston mukaan tuloksia hyödyntää myös valtakunnallisesti.