Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Tallipomolta radikaali ehdotus: Luopuminen F1-sarjan pyhästä periaatteesta pelastaisi useat tallit

Red Bullin tallipäällikön Christian Hornerin mielestä F1-tiimien on syytä miettiä radikaaleja toimenpiteitä pystyssä pysyäkseen. Horner väläyttää jopa kiellettyä tabua, auton ostamista toiselta valmistajalta. Koronaviruksen vuoksi formulakausi on keskeytyksissä, eikä kukaan tiedä tällä hetkellä milloin kausi 2020 pääsee alkamaan. Ohi menevät kisat ovat taloudellisesti raskaita kolauksia. Tallit menettävät näkyvyyttä ja siten sponsorirahaa, mutta ennen kaikkea koko sarjalta menee sivu suun kisan järjestämisestä saatavat kymmenet miljoonat. Näitä tuloja sarjan omistava Liberty media tilittää talleille myöhemmin. F1-tiimien kisabudjetit ovat 400 ja sadan miljoonan välimaastossa, joten varsinkin pienimmille tiimeille jokainen menetetty euro on paha taloudellinen takaisku. Kaudeksi 2021 sovittua 175 miljoonan budjettikattoa on haluttu tuoda reilusti alaspäin. Viimeisimpien tietojen mukaan tallit ovat suostuneet alennukseen, mutta lopullista rajaa ei ole saatu vedetyksi. Hornerin johtaman Red Bullin budjetti on sarjan kolmanneksi isoin, noin 400 miljoonaa dollaria. Hän näkee pienempien tallien vaatimuksessa politiikkaa. – Tallit ovat omaa etuaan ajavia petoja. Totta kai kaikki hakevat tästä hyötyä. Budjettikatossa on kyse ennen kaikkea kilpailun tasoittamisesta, ei rahasta. Tarkoituksena on tuoda enemmän rahaa käyttävät alaspäin ja keskikastin tallit lähemmäksi heitä, Horner toteaa the Guardianille. – Totuus on kuitenkin aina se, että sarjassa tulee olemaan kärki- ja häntäpään tiimejä. Horner muistuttaa, etteivät suuret tiimit voi leikata vuosibudjettejaan kolmannekseen nykyisestä vain sormia napsauttamalla. Pelissä on satoja työpaikkoja ja kalliita investointeja. F1-autot ostettavissa Ratkaisuna Horner näkisi mahdollisuuden, josta F1-sarjassa ei tykätä puhua. Red Bull -pomo väläyttää ideaa, jossa pienemmät tallit voisivat ostaa autonsa suuremmiltaan. – Jos kulut halutaan todella saada kuriin, varsinkin pienten tallien osalta, kannatan täysillä ideaa asiakastalleista seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Pienempien tallien ei tarvitsisi täten tuhlata rahaa tutkimus- ja kehitystyöhön, vaan he voisivat pyörittää vain kisatiimiä. Se laskisi kustannuksia valtavasti, Horner toteaa. Oman auton rakentaminen on F1-sarjan "pyhä sääntö”. Sääntökirja määrittelee tarkasti, mitkä osat talli voi ostaa tehtaan ulkopuolelta, esimerkiksi toiselta tallilta. Hornerin ajatus kokonaisen auton ostamisesta ravistelisi sarjan perusluonnetta radikaalisti. – Meidän täytyy ajatella boksin ulkopuolelta eikä vain pyöritellä samoja asioita. Jos tämä pelastaa pienet tiimit ja parantaa heidän kilpailukykyään, on asiaa vastaan vaikea argumentoida, Horner toteaa.