Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Pori Jazz

Me emme tiedä toteutuvatko kouluista luvatut säästöt, luokan koolla ei ole vaikutusta oppimiseen

Porin kouluverkkoselvityksen jälkipuinnissa toistuu klassinen asetelma. Vastakkain on asetettu pienet ja isot koulut. Pienten koulujen puolustajat kritisoivat isoja kouluyksiköitä esimerkiksi siitä, että niissä riski kiusaamiseen olisi suurempi. Isojen koulujen puoltajat vetoavat muun muassa laajaan kurssitarjontaan. Kaikki vetoavat tutkimuksiin – usein ilman tarkempaa viittausta, mistä tutkimuksesta on kyse. Tutkimuksia on tulkittu melko väljästi tukemaan omia mielipiteitä. Tämä on sinänsä hyvin normaalia ja inhimillistä. Peruskoulujen määrä on puolittunut sitten 1990-luvun alun, mutta tämän valtavan yhteiskunnallisen muutoksen seurauksista tai vaikuttavuudesta ei ole tehty uskottavaa tutkimusta. Koulujen lakkautuksia ja koulukokojen kasvattamista perustellaan säästöillä, mutta kattavaa selvitystä taloudellisista vaikutuksista ei ole tehty. On käsittämätöntä, että emme tiedä, ovatko tavoitellut säästöt toteutuneet. Suomessa päätöksenteon seurausten ja tavoitteiden onnistumisen arviointi on lapsenkengissä. Koulukeskustelussa on mukana aina argumentit myös oppimisesta pienissä tai isoissa kouluissa. Tästä on tutkittua tietoa. Sirkku Kupiaisen ja Ninja Hienosen Luokkakoko-tutkimus (2016) kertoo, että iso luokkakoko ei ole automaattisesti huono asia oppilaalle. Luokkakokoa suurempi vaikutus oppimistuloksiin on esimerkiksi vanhempien sosioekonomisella asemalla. Koululuokan koolla ei havaittu juuri yhteyttä oppilaiden osaamiseen tai oppimiseen. Koulujen vanhempainyhdistykset ovat olleet aktiivisesti kommentoimassa kouluverkkouudistusta. Unohtaa ei silti sopisi, että jos on taloudellisesti ja terveydellisesti järkevää rakentaa uusia isoja kouluja, ei pitäisi kinastella ollenkaan siitä, tehdäänkö niitä vai ei. Kaikki voimat pitäisi keskittää siihen, että toteutus tehdään kunnolla. Iso koulu ei tarkoita automaattisesti ongelmia, vaikka tällaisiakin puheenvuoroja on käytetty. Ruosniemen koulu on yksi oppilaitoksista, joiden tulevaisuudesta on keskusteltu. Kaupunki on päättänyt tehdä uudisrakennuksen uudelle tontille.