Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

VR on menettänyt vähäisenkin järkensä, sydäntä sillä ei ole yli 20 vuoteen ollutkaan

Epäilen, että kyseessä on Euroopan ennätys ja ehkä myös jonkin sortin perversio: Olen työskennellyt toimittajana yli 40 vuotta, mutta en ole koskaan moittinut jutussani VR:ää. Syy outoon lojaalisuuteen on ollut pelkoni siitä, että joku taho käyttää kritiikkiäni edistääkseen raideliikenteen yksityistämistä. Siinä hulluudessa en halua olla millään tavalla mukana. Nyt tuli mitta täyteen. Se tapahtui niinkin viattomasti kuin Tampereelta Orivedelle suuntautuvan matkan takia. Jouduin huomaamaan, että VR on menettänyt vähäisenkin järkensä. Sydäntä sillä ei ole yli 20 vuoteen ollutkaan. Halusin ottaa polkupyörän mukaan ja varmistin, että sen saa taajamajunaan eli kiskobussiin. Kyllä vain, mutta VR:n verkkosivujen mukaan pyörä maksaa viisi euroa, siis saman verran kuin ihminen. En voinut uskoa silmiäni. Jos matkustan lähijunalla Helsinkiin, pyörä kulkee mukana ilmaiseksi liki 200 kilometriä. Miksi ihmeessä 30 kilometriä Orivedelle maksaa viisi euroa. Lähdin Tampereen maineikkaalle rautatieasemalla, etsiskelin lipputoimistoa ja huomasin, että se on piilotettu entisen R-kioskin nurkkaan. Sieltä löytyi yllättäen elävä ihminen, jolta kysyin asiaa. – Tuntuu oudolta, että pyörä maksaisi. Tarkistan asian, hän sanoi. – Joo, näköjään maksaa, virkailija huokasi. – Mutta ole onnellinen, jokin aika se maksoi vielä kymmenen euroa. No, en ollut onnellinen mutta ostin lipun ja mietin, millainen luksuspaikka pyörälleni on varattu – lähijunassa Helsinkiin on vain tavalliset pyörätelineet. Totuus kolkuttelee uskomattoman ja surkuhupaisan välimaastossa: ahdas käytävä, jonne yhdeksän ihmistä yritti kilpaa survoa pyöräänsä. Lopulta ne lojuivat sikin sokin vessan edessä, niin että tarpeilleen on kenenkään turha yrittää loikkia. Kysyn nyt toimitusjohtaja Rolf Janssonilta : miksi VR kohtelee pohjoisen matkustavaa eri tavalla kuin etelään menevää? Ja miksi VR vihaa patologisesti pyöriä samalla, kun se yrittää raiteet irvessä esittää ekologista? Pendolinoon polkupyörää ei saa lainkaan, InterCityssä sen ripustaminen järjettömään hirttokoukkuun vie vähintään vartin ja tuo käteen ja jalkaan muutaman mustelman. Ei tällaista ole missään muualla Euroopassa. Voisivatko syynä olla bonukset? Poloinen Jansson saa palkkaa noin 33 000 euroa kuukaudessa, mutta eihän se mihinkään riitä. Ehkä bonukset kerätään juuri taajamajunien pyörämaksuista? VR:n edellisen pomo Mikael Aro sai bonuksia 226 302 euroa vuonna 2014. Pitää siihen jokunen pyörämaksu saadakin, jos ei muualta niin Tampereelta Orivedelle ja Keuruulle matkustavilta luusereilta.