Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Kielen oppimisen ydin on äidinkielen oppiminen

Viime aikoina on Helsingin Sanomien palstoilla käyty vilkasta keskustelua siitä, rapauttaako englannin kielen valta-asema muiden kielten oppimisen. Englannista on kiistämättä tullut maailman yleiskieli, lingua franca. Aikoinaan esperantosta toivottiin sellaista, mutta niin ei vain käynyt. Se saattaa johtua muun muassa siitä, että se oli keinotekoinen kieli, jota kukaan ei puhunut äidinkielenään. Englantia puhuu äidinkielenään noin 400 miljoonaa ihmistä, mutta englannin valta-asema perustuu moniin tekijöihin. USA on johtava maa monella alalla, mutta ehkä tärkeintä on se, että USA hallitsee kulttuuria, esimerkiksi elokuvia, musiikkia ja kirjallisuutta. Mielenkiintoista on havaita, että kun Britannian jätti EU:n, vain pienen Irlannin edustajat puhuvat englantia. Mutta silti käytäväkeskustelujen tärkein kieli Euroopan parlamentissa on varmasti englanti. Jotkut ovat veikkailleet kiinasta kilpailijaa, koska kiinaa puhuu äidinkielenään yli miljardi ihmistä. Kiina on tulossa USA:n kilpailijaksi taloudessa ja tekniikassa, mutta kiinalaisetkin opettelevat englantia selviytyäkseen kansainvälisissä yhteyksissä. Suomessakin englannista on tullut käytännössä toiseksi tärkein kieli äidinkielen jälkeen. Paljon englantilaista sanastoa esiintyy esimerkiksi tekniikassa ja mainoksissa. On selvää, että suomalaisten on syytä opetella englantia, koska se on hallitseva kieli melkein kaikilla aloilla. Tämä ei tarkoita sitä, ettei meidän pitäisi opetella esimerkiksi saksaa ja venäjää, sillä jos haluaa myydä jotain, se tapahtuu ostajan kielellä. Ruotsin kieltä Suomessa opiskelevat lähes kaikki. Valitettavasti täytyy todeta, ettei ruotsin kielen opiskelu aina johda oppimiseen. Paljon aikaa uhrataan ruotsin opiskeluun, mutta tulokset eivät läheskään aina johda todelliseen osaamiseen. Tapio Neva oli kirjoittanut mielenkiintoisen pääkirjoituksen tässä lehdessä (18.9). Minusta kielen oppimisen ydin on äidinkielen oppiminen. Äidinkielen oppiminen helpottaa myös vieraiden kielten oppimista. Äidinkielen heikko osaaminen johtaa helposti syrjäytymiseen. Tämä vaara uhkaa nyt erityisesti nuoria poikia, kuten Tapio Neva kirjoittaa. Siksi äidinkielen opettamiseen pitää kiinnittää entistä suurempaa huomiota. Monissa maissa, kuten esimerkiksi Ranskassa ja Saksassa äidinkieli on matematiikan ohella tärkein oppiaine. Suomalaistenkin pitää olla ylpeitä omasta äidinkielestään. Vaikka itse olen ollut englannin ja ruotsin kielen opettaja, muodosti äidinkielen oppiminen hyvän perustan muiden kielten opiskelulle. Kirjoittaja on porilainen valtiopäiväneuvos.