Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Tässä ovat Suomessa eniten arvostetut brändit – kärjessä tutut nimet

1. Fiskars (2.) Suomen vanhin yritys Fiskars sai alkunsa 1649, kun Peter Thorwörste perusti masuunin ja sepänpajan Fiskarsin kylään, ja hän alkoi valmistaa valettuja ja taottuja tuotteita. Helsingin pörssiin Fiskars listautui vuonna 1915. Fiskarsin tunnetuin tuote ovat oranssikahvaiset sakset. Brändien arvostus -tutkimusta on tehty vuodesta 1997 ja Fiskars on aina menestynyt tutkimuksessa hyvin. Viime vuonna Fiskars ylsi sijalle kaksi eli nousua yksi, mutta sitäkin tärkeämpi sijoitus. 2. Fazer (3.) Vuonna 1891 perustettu Fazer on sekin Brändien arvostus -tutkimuksen kestomenestyjä, joka nousi viime vuoden kolmannelta sijalta nyt kakkoseksi. Karl Fazerin perustama perheyritys toimii leipomo- ja ruokapalvelualalla. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja sen tuotteita viedään yli 40 maahan. Kuriositeetti: Fazerin vanhin edelleen myytävä tuote on Pihlajanmarja-marmeladikaramelli, jota aloitettiin valmistaa vuonna 1895. 3. Arabia (5.) Arabia kuuluu tutkimusykkösen eli Fiskars Groupin omistukseen. Sen oma historia alkaa vuodesta 1873, jolloin ruotsalainen Rörstrand rakensi suomalaisen tehtaan Helsinkiin. Tehtaan tontin nimi oli Arabia, ja loppu on suomalaista designhistoriaa. Arabialla on vuosien saatossa työskennellyt lukuisia suomalaisia suunnittelija suuruuksia Kaj Franckista (1911–1989) lähtien. Arabia on aina osannut tasapainoilla arkisen, taiteellisen ja populaarikulttuurin rajoilla. Hysteriaa aiheuttavat Muumi-mukit Arabia lanseerasi vuonna 1990. 4. Fazer Sininen (4.) Klassinen suomalainen suklaa pitää pintansa. Fazer Sininen oli samalla nelossijalla myös vuoden 2018 tutkimuksessa. Perinteitä riittää: Fazer Sininen lanseerattiin vuonna 1922. Tällä brändillä on tarinaa. Fazer sai suklaan reseptin englantilaiselta mieheltä, jonka pojalla oli silmäsairaus. Karl Fazerin poika Sven auttoi suhteillaan pojan osaavan silmäspesialistin hoitoon. Kiitokseksi Sven Fazer sai Englannista sveitsiläisen suklaan reseptin. Pitkäjänteisyys kannattaa kautta linjan: ikoninen pakkaus on suurin piirtein alkuperäismuodossaan. Sininen väri ja Karl Fazerin nimikirjoitus kultaisilla kirjaimilla on ollut pakkauksessa vuodesta 1922 lähtien. 5. YLE (6.) Myös Yleisradio nousee yhden sijan tämän vuoden tutkimuksessa. Vuonna 1926 perustettu julkisen palvelun yleisradiotoimintaa harjoittava viestintäyhtiö nauttii suomalaisten arvostusta. Brändinä Yle onnistuu tasapainoilemaan perinteisen ja edelläkävijyyden rajalla. Perinteiset palvelut sujuvat ja Ylen Areena on Suomen suosituin suoratoistopalvelu. 6. Hackman (7.) Iittala Groupin omistama Hackman on jo kolmas Fiskarsin brändi kymmenen arvostetuimman listalla. Erityisesti ruokailuvälineistään ja kattiloiden ja pannujen kaltaisista keittiötarvikkeista tunnettu Hackman on koko kansan käyttöbrändi. Klassisia Hackman-tuotteita ovat esimerkiksi Savonia-aterimet. 7. Iittala (8.) Muotoiluun ja astioihin erikoistunut Iittala aloitti lasitehtaan jo vuonna 1881. Nykyisen i-logon suunnitteli yhtiön merkittäviin muotoilijoihin kuuluva Timo Sarpaneva vuonna 1956. Aluksi Iittala valmisti puhallettua, puristettua, hiottua ja kaiverrettua lasia. 30-luvulta lähtien Alvar Aalto , Aino Aalto ja Kaj Franck etunenässä vauhdittivat Iittalan kehitystä. Kirjavien vaiheiden jälkeen Iittala Group siirtyi Fiskarsin omistukseen vuonna 2007. Iittala on neljäs Fiskarsin brändi kymmenen arvostetuimman brändin joukossa. 8. Valio (9.) Suomalainen elintarvikeyritys Valio jalostaa ja markkinoi pääasiassa maitotuotteita. Viime vuoden tutkimuksesta Valio petrasi monen muun kymppikerholaisen tapaan yhden sijan täksi vuodeksi. Valion omistavat 17 suomalaista maidontuottaja osuuskuntaa, jotka perustivat Valion jo vuonna 1905. Toiminta alkoi Hangossa ja tärkein vientimaa oli Englanti. Nykyään Valion valikoimissa on kaikkiaan 50-60 tuoteperhettä ja strategisesti tärkeitä brändejä on 10. 9. S-Etukortti (11.) Ässä hihassa! S-Etukortti on top 10 -listan ainoa uusi brändi. S-ryhmän asiakasomistajien tunnuskortti nousee kaksi sijaa ja murtautuu kohti kovinta kärkeä. S-Etukortin bonusjärjestelmä otettiin valtakunnallisesti käyttöön vuonna 1994 ja vihreä kortti on ollut omiaan parantamaan kuluttajien ostouskollisuutta siitä lähtien. 10. Google (10.) Kymmenen kärjen ainoa ulkomaalainen brändi piti viimevuotisen sijoituksensa. Google alkoi Stanfordin yliopiston tohtoriopiskelijoiden Larry Pagen ja Sergei Brinin tutkimusprojektina 1996. Kaksikon alkuperäinen idea oli parantaa internetin hakua analysoimalla verkkosivustojen välisiä suhteita ja parantaa hakutuloksia. Google.com rekisteröitiin vuonna 1997. Nykyään Google on maailman käytetyin hakukone. Googlen liikevaihto oli vuonna 2018 noin 136 miljardia dollaria. Lähde: Markkinointi & Mainonta