Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri

Vapauden huuma oli liikaa suomalaiselle autoilijalle – katsastusuudistuksen suuri ongelma olisi selätetty helpolla keinolla

Vierailin muutama päivä sitten katsastusasemalla Lempäälässä. Tällä kertaa onneksi työasioissa, asiakkaana katsastuksen ajatteleminenkin nostaa hien pintaan. Autoni eivät ole aina olleet aivan pakasta vedettyjä, ja korjauskehotuksia on välillä tullut. Sen verran olen pitänyt ajoneuvojani kunnossa, että ajokieltoa en ole koskaan onnistunut saamaan. Kyllä oli katsastusasemalla hiljaista arkisena aamupäivänä. Asema oli yrittäjän mukaan yksi Suomen kymmenestä vilkkaimmasta katsastuspaikasta. Asemalle oli paikalla vierailuni aikana viisi katsastajaa, mutta vain yksi ainoa asiakas. Hän oli tullut viimeisenä mahdollisena katsastuspäivänä hakemaan leiman autoonsa. Suosin itse samaa tekniikkaa. Suuri syy katsastusalan hiljaiseloon on toukokuussa 2018 voimaan tulleella katsastusuudistuksella. Alle 10-vuotiaiden autojen katsastusväliä harvennettiin tuolloin selvästi. Kun aiemmin 10-vuotias auto katsastettiin jo seitsemännen kerran, muutoksen jälkeen 10 vuoden ikäinen auto katsastetaan vasta neljättä kertaa. Samalla auton katsastusajankohta vapautui niin, että nykyisin ei tarvi enää muistaa neljän kuukauden aikahaarukkaa, jolloin voi ajella katsastusasemalle. Auton voi katsastaa milloin vain määrättyyn päivämäärään mennessä, ja seuraavan katsastuksen deadline määräytyy suoritetun katsastuksen päiväyksen mukaan. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan viime vuonna lokakuun loppuun mennessä katsastusten määrä oli vähentynyt 13 prosenttia. Katsastusyrittäjä kertoi luvun olevan Lempäälän asemalla lähes 20 prosenttia. Asiakaskato ei vielä ole vaikuttanut henkilökunnan määrään, mutta katsastusalalla moni on jo menettänyt työnsä. Alan johtava toimija A-katsastus päätti 275 henkilöä koskevat yt-neuvottelut joulukuussa. Neuvottelujen tuloksena jopa 68 työntekijän työsuhde päättyy. Moni asiakas on ottanut katsastusvälin harvenemisen iloiten vastaan. Harvemmat katsastukset tuovat tietenkin säästöjä ja liukuva katsastusaika joustavuutta. Tällaiseen tottumaton suomalainen unohtaa vapauden huumassa katsastusyrittäjän mukaan entistä useammin kokonaan auton katsastuksen. Varsinkaan uusista autoista ei enää monesti löydykään lappusta, josta viimeisen katsastuspäivän voi tarkastaa. Aika löytyy Traficomin verkkopalvelusta, mutta tiedot ovat tunnistautumisen takana. Poliisin huomatessa katsastamattoman auton liikenteessä tiedossa on sakot ja pahimmillaan lähtevät autosta vielä kilvetkin. Nyt on tietenkin vapaus käydä katsastamassa auto vaikka omana syntymäpäivänä, silloin sen ehkä muistaisi helpommin. Katsastusuudistusta ei väännetty kasaan hetkessä. Jos uudistuksella haettiin sujuvuutta, miksi jätettiin yksi pieni asia tekemättä: katsastuksen määräajasta pitäisi tulla tekstiviesti auton haltijalle vaikka kuukautta ennen deadlinea. Pysyisivät ne kilvet nykyistä useammin kiinni puskurissa. Kirjoittaja on toimittaja.