Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Matkustusrajoitukset veivät lopun pohjan Porista myytäville siirtymälennoille Keski-Eurooppaan – Karhu Aero laskee nyt Helsingissä pidettävien kokoustapaamisten varaan

Tiedotustilaisuus Suomen matkustusrajoituksista on juuri ohi, kun Budapest Aircraft Servicen maajohtaja Juha Köykkä vastaa puhelimeen. –Vielä tiistaihin asti Porin ja Helsingin välisillä lennoilla oli hienoista kasvua, hän aloittaa pitkän yksinpuhelunsa Karhu Aeron tilanteesta. Lentotauon jälkeen heinäkuussa taas liikennöinnin Porista ja Poriin aloittanut yhtiö on muuttanut strategiansa koronan siivittämänä. Enää ei voinut odottaa, että Porista lennettäisiin sankoin joukoin jatkolennoille Keski-Eurooppaan. – Lähinnä Saksaan, Belgiaan ja Itävaltaan matkustettiin. Nyt tänään käytännössä kaikki jatkolennot tippuivat lopullisesti pois, Köykkä sanoo. Hän tosin jatkaa heti perään, ettei tiedä vaikuttaako kyseinen seikka yhtään mitään, sillä lennätettävät ovat olleet todennäköisesti pääasiassa Helsinkiin jääneitä. Karhu Aero on jättänyt pois kello 6.00 lähtevän ja puolilta öin palaavan lennon pois tarjonnastaan, juuri siksi, että oletettavat matkustajat siirtyvät Porista pääkaupunkiin kokouksiin ja muihin työtapaamisiin. Sieltä palataankin sitten aikaisemmin kuin Keski-Euroopan piipahduksilta. Köykän mukaan hienoinen nousu matkustajamäärissä on ehkä luettava sen piikkiin, että ihmisillä on patoutunut kuukausien aikana tullut tarve henkilökohtaisiin työtapaamisiin. –Ei teams-palaverien varassa kovin pitkälle pötkitä. Lentojen matkustajamäärät näyttävät kovin vähäisiltä: keskimäärin viisi matkustajaa lentoa kohti. Köykkä löytää tähän hieman loiventavan selityksen. Kun Helsinkiin lentää aamusella kymmenen ihmistä, ei paluulennolla ole ketään. Sama on illan paluulennon kanssa. Tämä ongelma on hänen mukaansa kaikilla yhtiöillä joka kaupungissa ikuinen. Helsingin suuntaan halutaan alkuviikon aamuisin ja takaisin loppuviikon iltalennoilla. Muut lennot ovat hiljaisempia. Totuus on kuitenkin se, että aamukoneetkin myyvät voin 30 prosenttia verrattuna aikaan ennen koronaa. Köykkä lupaa yhtiön lentävän loppuvuoteen 2022 asti sopimuksestaan Porin kaupungin kanssa kiinni pitäen. –Olemme asettaneet kaupungille ison vakuuden. Jos emme lentäisi, joutuisimme maksamaan sille puoli miljoonaa euroa. –Ei tämä tietenkään kannattavaa ole. Mutta ei olisi kannattavaa seisottaa koneita ja sanoa irti henkilöstöäkään. Jos säästää huolloista, ei ole enää luotettava, eikä henkilökunnan koulutuksesta säästäminenkään ole mielekästä. Köykkä toteaa vain, että takana on vakavarainen perheyhtiö ja meneillään on yritystoiminnan alamäki. Jos maailma toimii vanhaan tapaan, että muutoksia on tiedossa, tarkoittaa se joskus ylämäkeäkin. –Tällä viikolla on joka tapauksessa suuressa määrin palailtu töihin ja tapaamistarvekin on kasvanut, hän sanoo luottavaisena.