Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Lukijoilta täysi laidallinen SK:n kyselyssä nykyajan opiskelusta ammatillisissa oppilaitoksissa

Satakunnan Kansa kysyi lukijoitten kokemuksia opiskelusta ammattioppilaitoksissa. Vastauksia tuli kaikkiaan 84. Vastanneista 79 prosenttia joko opiskeli tai tämän lapsi opiskeli Winnovassa. Lopuilla vastaukset pohjautuivat enimmäkseen kokemuksiin Sataedussa. Vaikka osa vastanneista oli suhteellisen tyytyväisiä opistoihin ja opetukseen, antoi suurin osa täyden laidallisen kritiikkiä nykymenoon. Opetusta liian vähän "Opetus on hyvää, mutta sitä on aika vähän." "Viikossa on kaksi tai kolme itseopiskelupäivää. Matematiikkaa ei opeteta, koska ei ole opettajaa." "Opetusta on muutama tunti viikossa. Lukujärjestyksessä voi olla päivä klo 16 asti, mutta loppuu silti ruokailun jälkeen. Ihmettelen miten oppilaat pärjäävät työpaikoilla, kun valmistuvat?" "Oppitunteja ei ole riittävästi. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että se johtuisi tuntien määrän vähentymisestä valtion taholta. Opettajat sanovat, että jos tehtäisiin täysiä kouluviikkoja, oppitunnit olisi käyty jo maaliskuuhun mennessä ja huhti-toukokuu olisi ilman opetustunteja. Perustelevat, että valtion rahat ei riitä koko vuoden tunteihin." "Opetus hyvää, mutta tunteja liian vähän ja opettajilla muita töitä aivan liikaa, mikä vähentää nuorille annettavaa opetusta." "Liian vähän lähiopetusta. Pitäisi saada lisää lähiopetustunteja ammatillisiin aineisiin." "Lisää opettajia. Nyt voi joutua odottamaan opettajan neuvoja, kun liian paljon oppilaita." "Päivät lyhenivät, koulua vain kello 8-13.30 ja tässä on ruokatunti sekä kahvitaukokin. Tiedotus ontuu, lomista ilmoitetaan todella myöhään ja yleensä kaikista muutoksista lukujärjestyksessä." "Lukujärjestys on tullut pahimmillaan vasta edellisenä iltana ja usein keskellä viikkoa on tyhjä päivä. Muutenkin koulupäivät usein lyhkäisiä, noin kolme tuntia." "Lukujärjestyksessä ei ole mitään järkeä, jos koulu alkaa 12.30 ja päivässä on 2 tuntia koulua. Tunteja voidaan myös perua tai lisätä ihan pienellä varoitusajalla jopa päivää ennen tai samana päivänä." Mitä tehdään tunneilla? "Jatkuvasti kuulen pojaltani, ettei työtunneilla tehdä mitään. Olen kuullut myös, että poissaolot painetaan villaisella nykyään. Vain valmistuneista tulee rahaa. Oppiminen jätetään työelämään ja opetusvastuu työnantajille." "Oppitunteja vähän, ja ne tunnit, joita on, tehdään muuta kuin opiskellaan eli muun muassa. pelataan. Välillä oppilaat ovat paikalla, mutta opettaja ei." Tiedotuksen puute "Lukujärjestys-systeemissä ei ole mitään järkeä. Välttämättä ei aina tiedetä edes edellisenä päivänä, mitä seuraavana päivänä tehdään. Kaukana ollaan niistä ajoista, kun koko ammattikoulu käytiin klo 8-16 joka päivä ja saatiin paljon opetusta ja valmistui valmiita ammattilaisia." "Lukujärjestykset sisältävät hyppytunteja, aineet jaettu ilman järkeä, luokat varattu usealle ryhmälle. On ollut tunteja ilman opettajaa, joskus taas ollut useita opettajia. Opettajilla on eri lukkarit." "Lukujärjestystä ei näe Wilmassa. Huoltajille ei tule tietoa, miten opiskelu etenee, ei arvosanoja. 16-vuotiaalta ei onnistu näin itsenäinen opiskelu." "Lukujärjestys muuttuu eikä info muutoksista kulje oppilaille. Opettajaa ei tavoita, jos olisi kysyttävää." "Lukkari tullut nyt jonkun muun kun alan opettajan tekemänä. Tunnit ovat hujan hajan vailla mitään ideaa. Aina ei ole tietoa kuka opettaa ja missä. Ennen oli koko jakso tiedossa." "Opettaja harvoin paikalla, kun lukujärjestys ei ole ajantasainen." "Lukujärjestys ei ole järkevä, varsinkaan sellaisille opiskelijoille, joilla on pidempi koulumatka. Päivässä on ehkä kaksi oppituntia ja nekin joskus perutaan aamulla." "Opetus on hyvää ja oppitunteja on riittävästi. Lukujärjestyksissä sen sijaan on usein ongelmia, eivätkä opettajatkaan aina tiedä niistä ja se on ärsyttävää!" "Lukujärjestys ei ole valmiina välttämättä edellisenäkään päivänä, kahvila ei ole auki kuin tiettyinä (huonoina) aukioloaikoina." Tietokoneet takkuilevat "Koulu on ollut hyvä, lukujärjestys on tiedossa koulun loppuun asti, joka kestää yhteensä 7kk. Ainoa miinus on vanhat tietokoneet, jotka takkuilevat todella paljon." "Koululla ei pääse tekemään tietokoneelle tehtäviä, koska kampus on lähes autio kello 14 jälkeen eikä kukaan ole avaamassa ja/tai valvomassa tietokoneluokkiin pääsyä. Iso miinus ja heikentää sekä eriarvoistaa opiskelijoiden tasapuolisia mahdollisuuksia. Kaikilla ei ole omaan tietokoneeseen ja tulostimeen varaa." Kritiikkiä opettajille "Opettajat ovat vaativia eikä yhtään joustavia." "Opettajilla aivan mielivaltaista toimintaa. Kysyessä mistään ei tiedetä mitään." "Nykyinen linjaus yksilöllisestä opintopolusta ja työelämän kanssa tehtävästä yhteistyöstä ei oikein toimi. Opettajan pitää myös nykyaikaistua opetussuunnitelman mukana." "Opettajia eläköitynyt ja lähtenyt pois. Tilalle otettu ohjaajia, jotka eivät osaa opettaa." "Opetus Winnovassa ei ole kauhean laadukasta. Oppimisvaikeuksia ei oteta huomioon vaan todetaan ”olet vain saamaton ja laiska”. Kun käyt kysymässä apua, sinulle todetaan, että lue kirjasta. Tässä kohtaa oppimisvaikeudet astuivat minulla peliin, kun lukeminen on erittäin hankalaa." "Opetus on sitä, että annetaan paperit eteen ja käsketään tehdä, eikä niitä edes tarkasteta. Opetuksen laatu on jossain aineissa aivan riittämätöntä tai sitä ei ole. Opettaja jakaa monisteen ja pyytää täyttämään, ei opeta ja poistuu luokasta. Mitä siinä oppii?" "Oppitunneilla ei käydä täysipainoisesti opetettavaa asiaa, opettajat tulevat ja menevät epäsäännöllisesti. Opettaminen on monelle sivuseikka. Harjoittelupaikan haussa sentään autetaan." "Systeemi ei toimi, opettaja ei kerkeä opettamaan tarpeeksi." "Outoa, että rehtori Juha Vasama ulkoistaa itseään kautta linjan Winnovan tilanteesta, joka on jatkunut jo pidempään kuin tämän syksyn. Nyt on vastuun ottamisen viimeiset hetket rehtorilla. Johtajuus puuttuu ja se näkyy kaikessa." Pieniä ja suuria huolia "Lapseni on aloittanut ammattiopistossa syksyllä ja hän on viihtynyt hyvin. Opettaja esimerkiksi on mukava ja auttanut. Ongelmiakin riittää: Ruokaa säännöstellään, on jatkuva nälkä, yksilöllinen ohjaus heikkoa, luokat hukassa, päivät rikkonaisia, vanhemmat eivät saa tietoa lapsista sähköisesti, tukiopetusta ei ole riittävästi tarjolla." "Lukujärjestys on parempi kuin viime lukuvuotena, mutta ei silti vieläkään paras. Ruokailuja piti parantaa mutta ne huononivat, ruokailu aika lyheni 15 minuutilla." "Ruokajonot ovat joskus pitkät tai ruoka ei ole mieleistä. Joissain luokissa ilma on tunkkaista." "Kännykkäkielto pitäisi saada oppitunnille." "MLL:n tai Pelastakaa lapset ry:n kassoista rahat loppuivat heti syksyllä, kun avuntarvitsijoita oli massoittain. Sossu ei kustanna opintoja. Luottotietojen menetyksen vuoksi ei saa opintolainaakaan." "Opiskelupaikka hyppi kaupungista toiseen, opiskelijabudjetilla piti järjestää kuljetukset itse, alkoivat rahavaikeudet, tuli masennus ja erotettiin koulusta. Koulupäivät alkoivat aamulla ja matkustamisen takia matkaan piti lähteä jo kuudelta ja kotiin pääsy 10 tuntia myöhemmin ja päivän rahallinen hyöty oli -5 euroa. Lopputulos oli vuosien työstä masennus ja uniongelmat ja haave valmistumisesta." Miten nuoren käy? "Harjoitteluun mennään ilman pohjia, siellä muka opitaan. Miten pärjään amk:ssa, kun en saa opetusta edes kielissä? Pelkkää verkkohommaa eikä edes paikallaoloseurantaa. Miten 17-vuotiaana voi ottaa tästä kaikesta vastuun?" "Yrityksiin tulee harjoittelijoita, jotka eivät tunnista työkaluja, eivätkä osaa perusteita. Jos kerran kolmessa vuodessa osuu joku kiinnostusta ja oppimishalukkuutta osoittava harjoittelija kohdalle, hänestä kyllä pidetään kiinni." "Liian paljon riippuu siitä, millaiseen harjoittelupaikkaan pääsee. Työpaikoillekin on sälytetty, pyytämättä ja ilman korvausta, opetusvastuuta." Opiskelu on annettu oppilaan ja yrityksen vastuulle, mikä ei aina toimi. Lisää osaltaan eriarvoisuutta. "Viikoittain on ollut 2-3 vapaapäivää. Tämä on ihan käsittämätöntä! Itse ammattikoulun käyneenä päivät olivat klo 8-16 ja valmistuimme kolmessa vuodessa. Näidenkin oppilaiden olisi tarkoitus valmistua kolmessa vuodessa, mutta tuntuu käsittämättömältä millainen tieto-taito heillä voi olla näillä koulupäivillä? Jos vapaapäivät olisivat edes etäpäiviä ja niille olisi tehtäviä, niin sen jotenkin ymmärtäisi, mutta tätä ei." Sentään kiitoksiakin "Olen tyytyväinen. Lapseni opiskelee kolmatta vuotta. Hän on kehunut opettajia. Jakson vaihtuessa lukujärjestykset ovat tulleet viime tipassa, muuten toiminut hyvin. Satunnaisesti ollut päiviä, jolloin ollut vain pari oppituntia." "Kullaalla lukujärjestys kunnossa. Koulupäivät ovat täysimittaisia. Kolmannen vuoden opiskelija on työharjoittelussa, joten koulupäiviä ei enää ole." "Oppitunteja on riittävästi, lukujärjestys on ollut tiedossa jo lukukauden alusta. Opetus on laadukasta, opettajat ammattitaitoisia." "Prosessiteollisuudessa hyvät opettajat ja asiat ovat järjestyksessä. Hyvä määrä työharjoitteluja." "Olen osittain tyytyväinen, tosin opetusta voisi olla joka päivä." "Opettajat ovat hyvin ammattitaitoisia ja tunnit ovat mielenkiintoisia. Ainakin oma lukujärjestykseni on tiedossa ajoissa, vaikka se ei näykään sovelluksessa. Oppitunteja on riittävästi."