Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri

Porin kannattaisi selvittää, miksi imago on niin huono – hajuvedet eivät ole muuttuneet työpaikoiksi

Kuntien imagotutkimus antaa kovin surullisen kuvan siitä, millainen mielikuva yritysjohtajilla on Porista (SK 12.12.). Tulos on murheellinen, kun Pori sijoittuu 36 kaupungin listalla sijalle 34. Itseruoskinnan sijaan nyt pitäisi käydä perusteellista pohdintaa, missä ja miten imagoa voitaisiin parantaa. Mitä voidaan tehdä toisin? Missä asioissa pitää kehittyä? Porin palkittu brändikampanja oli enemmän suunnattu asukkaille ja mahdollisille muuttajille. Hajuvedet eivät ole muuttuneet työpaikoiksi. Pori jättää ison mahdollisuuden käyttämättä, kun kaupunki ei ole hankkinut tutkimuksen yksityiskohtaisia tuloksia käyttöönsä. On inhimillistä, että kaupungilla ei ole kovin suurta hinkua ostaa tutkimusta, joka alleviivaa ongelmia. Toisaalta tuloksista olisi saatavissa tarkkaa tietoa, missä kaupunkia alisuorittaa. Olisi voinut oppia jotain. Asiaa ei kannattaisi lakaista maton alle. Valtakunnallisessa tutkimuksessa selvitettiin yritysjohtajien mielipidettä, suosittelisivatko he yritystoiminnan sijoittumista omalle paikkakunnalle. Vastaajina oli noin 2000 yritysjohtajaa eli he, jotka tekevät päätöksiä yritysten sijoittumispaikoista. Yritysjohtajien investointipäätöksillä luodaan työpaikkoja ja hyvinvointia, eikä tätä kannattaisi yhtään väheksyä. Tutkimusta voi kritisoida, että kyse on vain mielikuvista. Kyllä, mutta mielikuvat ohjaavat päätöksentekoa. Poria voi puolustaa: toimiin on jo ryhdytty. Elinvoimatoimiala nostetaan kaupungin strategiseksi kärjeksi – mitä se sitten tarkoittaakin. BioEnergon investointihanke on saavutus oikeaan suuntaan, mutta toki varsinainen investointipäätös on vielä tekemättä. Toteutuessaan se muuttaa käsityksiä kaupungista huikeasti. Ja vielä: Onnea Raumalle, joka sijoittui tutkimuksessa toiselle sijalle. Upea suoritus. Kuntatalouden ongelmat ovat kaupungissa isot, joten mielikuvatutkimuksessa menestyminen ei ole ainakaan suoraan näkynyt taloustilanteessa. Mutta jossakin näkyy, sillä Rauman työttömyysprosentti on maakunnan keskiarvoa alhaisempi ja raumalaiset yritykset ovat vahvasti edustettuna yhteisöverotilastoissa.