Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Mitä saisi olla? Porilaisten toiveita kysellään ennen Pasaasin alueen kaavoitusta – arkkitehti puhuu yhteisestä olohuoneesta

Pasaasin pitäisi olla nimensä mukaan korttelin läpi kulkeva kauppakuja. Vielä vuosikymmenen alussa Teljänkadun varteen rakentuvat talot kuviteltiin luovan uuden Porin Pasaasin, joka olisi myös kivijalkakauppojen vuoksi ihmisiä puoleensa vetävä kokonaisuus. Ihan niin ei käynyt. Jopa aivan keskustassa kävelykadun kivijalkakauppojen menestymisen haasteellisuus tiedetään. Mutta kaavoitusarkkitehtia kuunnellessa huomaa, miten paljon mahdollisuuksia alue antaa, ja mitä kaikkea vanhan uimahallin ja Keskusaukion välinen tila saattaisi olla. Nyt olisi kaupunkilaisilla tuhannen taalan paikka vaikuttaa siihen, miten esimerkiksi arkkitehdin sanojen mukaan epämääräinen häiritsevä asfaltti- ja parkkipaikkakokonaisuus muotoutuu asumisen lisäksi ulko- ja sisätilojen vaihtelevaksi kokonaisuudeksi. Sana on vapaa Pasaasin pop-up –idealaiturilla, joka on rakennettu vanhan linja-autoaseman aulatilaan. – Emme me pysty ihmisten tapoja muuttamaan, mutta voisimme tarjota kehyksiä muutokselle, Porin kaavoitusarkkitehti Daniel Nagy sanoo. Hän on yksi niistä, joka haluaa kuulla idealaiturilla kaupunkilaisten näkemyksiä siitä, mitä Pasaasin alueella saattaisi vielä jonkin ajan kuluttua olla. Toki arkkitehdilla on oma käsityksensä siitä, mitä itse alueella näkisi. – Mutta me emme nyt halua syöttää liikaa ajatuksia alueen käyttäjille, vaan aidosti kuulla ajatuksia, joiden mukaan esimerkiksi kävely- ja pyöräilyreitit muodostuisivat ja ajatuksia siitä, mitä palveluja alueella käytettäisiin. Hän puhuu kaupunkilaisten osallistumisesta ja ohjelmatason työstä. Näin saataisiin aikaan konsepti, joka voitaisiin antaa päättäjille ja toivon mukaan hyväksytyksi välineeksi asemakaavasuunnitteluun. Porilaisilla on nyt käsissään viimeinen kaupungin keskustan kyljessä oleva alue, joka on vielä suurelta osin kaupungin omistamaa. – Meillä on vielä hyvä asema. Alueelle rakentamista suunnittelevat yritykset ovat suopeita ajatukselle, että rakennukset aseteltaisiin kevyttä liikennettä kunnioittaen. Siten, että saadaan uimahallilta viherkäytävä ja näkö- sekä kulkuyhteys linja-autoaseman kiinteistöön. Teljänkadun varteen rakennettujen talojen pihoista tuli viihtyisiä, mutta ulkopuolisen silmin ne näyttäytyvät linnoitusmaisina. – Se on kaupunkilaisille eriytyvä kortteli, yksityistä aluetta, kuten pitääkin. Nyt pitäisi saada myös julkista ja puolijulkista tilaa. Avoin tila luo mahdollisuuksia, Nagy sanoo ja alkaa kuitenkin maalailla omia mielikuviaan. Hän puhuu suurten kaupunkien antamasta esimerkeistä, miten tulevissa linja-autoaseman liiketiloissa voisi olla vaikka reko-piste tai vaikka kokonaan uuden ajan kauppahalli, lehtilukusali niille lehdille, jotka viestittävät kyseisen kaltaista asiaa. – Sisä- ja ulkotiloja, kahviloita ja piknikpaikkoja. Kulkeehan alueella paitsi Itä-Porista tulevat myös uimahallin ja urheilutalon asiakkaat, lääkärissä kävijät ja alueen omat asukkaat. Pasaasin alue halutaan liittää toiminnalliseksi ja rakenteelliseksi osaksi Puuvillan ja Porin metsän välistä promenadiakselia. – Se palvelisi myös Samkia sekä olisi osa Itä-Porin liikunnallisuuden ja kulttuurielämän kehitystä, Nagy sanoo ja viittaa Sampolaan avattavaan Itätuulen koulukeskukseen liikuntasaleineen sekä Metallikylän lyhytaaltoaseman kulttuurihankkeisiin. Tähän kaikkeen voit antaa oman näkemyksesi huomenna perjantaina vanhalla linja-autoasemalla Pasaasin idealaiturilla kello 12-18.