Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Matkailumarkkinointi kotikentällä tuottaa heikosti

Kotimaan matkailusta ja Rauman markkinoinnista on käyty netin sosiaalisessa mediassa reipasta keskustelua. Avauksena oli Poroholman lomakeskuksen ja monen muun alan yrittäjän Riku Räsäsen kannanotto tämän vuoden, tosin peruuntuneen, pitsiviikon viettämisestä virtuaaliversiona internetissä Youtube-verkkolähetyksenä. Räsäsen aiheellinen kysymys oli Rauman matkailutarjonnan jakelu kotisohville ruudun kautta sen sijaan, että markkinoinnilla houkuteltaisiin turistivirtaa ja kokemaan paikkakunta oikeasti. Tämän vuoden pitsiviikko on tiivistetty yhdeksän tunnin virtuaalitapahtumaksi 24. heinäkuuta. Matkailuyrittäjän kannanotto osuu olennaiseen kohtaan. Pitsiviikko verkkoversiona netissä on sinänsä myönteinen idea ja sopii koronakauteen, jonka seurauksena nettivälitteinen tapahtumatarjonta on kokenut nousun. Ponnistus jää kuitenkin paikalliseksi ja Räsäsen hyvin perustellun näkemyksen mukaan markkinointipanokset pitäisi suunnata kotipaikkakunnalta ulospäin ja valtakunnan tasolle. Matkailumarkkinointia ei kannata suunnata omalle paikkakunnalle ja asukkaille, jotka jo ovat paikalla. Koronaepidemian tiukimpien rajoitusten löysäämisen jälkeen arkielämä ja vapaa-ajanviettokin palautuvat vähitellen kohti jonkinlaista normaalia. Taloustilastot kertovat vielä varoissaan olevien kotitalouksien suuntautuneen lomakauteen kesämökkien ja matkailuajoneuvojen hankinnoilla. Kotimaanmatkailu on saanut uutta potkua, kun matkustusrajoitukset ovat estäneet lomamatkailun ulkomaille. Kilpailu kotimaan vielä vaatimattomista turistivirroista on sekin tiukkaa. Osa maakunnista ja paikkakunnista ovat virittäneet valtakunnallisissa mainoskanavissa yhteisiä markkinointikampanjoja koronahorrostilasta heräävälle matkailukansalle. Sinne pitäisi tämänkin maakunnan tähyillä yhteisrintamassa. Keskustelun asiasta virittänyt Riku Räsänen on vuosien ajan esittänyt markkinointiponnistelujen keskittämistä Raumalla organisaatiolle tai yhdistykselle, jossa olisivat mukana matkailualan yritykset ja kaupunki. Yhteenliittymää ja liittoutumista puoltaisi se, että kaikki osapuolet ovat nyt taloudellisesti heikossa hapessa. Yhdessä esiintymisellä voisi voittaa enemmän.