Ladataan
Pääaiheet Verokone 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Valeuutisia tehdään vaikuttamisen vuoksi, mutta niitä on äärimmäisen vaikea tunnistaa – medialukutaidon on oltava yksi peruskoulun tärkeimmistä oppiaineista

Ylen Docventures-ohjelmasarja käsitteli tiistaina valeuutisten voimaa. Esimerkkinä käytettiin Venäjän valeuutisia, joiden rooli Yhdysvaltain edellisissä presidentinvaaleissa on paljastunut erittäin merkittäväksi. Ohjelmassa näytettiin myös insertti , jossa kaupunkilaisille esitettiin aidon uutisen näköiseksi tehty valeuutinen, jossa väitettiin Helsingin keskustan kebabravintoloiden käyttävän lampaan sijaan koiran lihaa. Kuulostaa uskomattomalta, mutta niin vain jokainen otsikon nähnyt uskoi sen käytännössä täysin mukisematta. Tämän kirjoituksen kuvituksena on käytetty vastaavaa täysin keksittyä valeuutista. Valeuutisen otsikko voisi näyttää vaikka tältä: Niin Ylen esimerkki kuin yllä olevan kuvituksen tekaistu otsikkokin ovat sinällään täysin uskottavia hyvin kirjoitettuja, joista ei ensi näkemällä paljastu mitään ongelmallista. Juuri tällaisia valeuutisten otsikot ovat. Niiden sanoman pystyy nopeasti sisäistämään ja ne herättävät käytännössä välittömästi myös asiasta jonkin mielipiteen. Tässä kohtaa useimmat lukijoista on jo voitettu halutulle puolelle ja valeuutinen on saavuttanut tavoitteensa eli sen ajama agenda on iskostunut lukijan mieleen. Nykyisen tiedonvälityksen kulta-aikana on täysin mahdoton blokata kaikkea disinformaatiota, joten valeuutisia on pyrittävä tunnistamaan itse. Mutta miten valeuutisen sitten tunnistaa? Kuten esimerkkiotsikkokin näyttää, se ei ole helppoa ja vaatii hyvää medialukutaitoa. Tulevaisuudessa medialukutaidon merkitys vain korostuu, sillä valeuutisten rinnalle on nousemassa muun muassa ääni- ja videofeikkejä. Toisin sanoen nykytekniikkaa hyödyntäen voidaan tehdä videoita, jotka näyttävät ja kuulostavat esimerkiksi siltä, että ruudussa puhuu presidentti Niinistö, vaikka sisällön tuottaakin joku aivan muu. Ei tarvitse pitkään ajatella, kun voi jo nähdä minkälaisia seurauksia tällaisilla asioilla on, jos niitä ei osata käsitellä oikein. Juuri edellä mainituista syistä johtuen medialukutaidon opettelun pitäisi olla yhä isompi osa suomalaista peruskoulutusta.