Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Arvio: Näin soivat Eurajoella pahojen poikien laulut

Musiikki Kauneimmat serenadit ja Pahojen poikien lauluja. Miehen rakkauden kaksi puolta. Eurajoki Bel Canton 11. -16.6. avauskonsertit klo 19 Eurajoki-sali ja klo 21 Pappilankosken mylly. Tuplakvartetti Namikatse ja Ilkka Arola Quartet. Sua tervehdin. Sävelissäin tunteeni hellät kohtaa. Turun NMKY:n mieskuoron tuplakvartetti aloitti perinteisillä serenadeilla. Tunnelma tiivistyi ohjelman edetessä: Hän kulkee kuin yli kukkien, Minä laulan sun iltasi tähtihin . Ruotsinkielisessä, O. F. Tullbergin sovittamassa Kristallen den fina -sävelmässä laulu vahvistui muhkeaksi mieskuorosoinniksi. Eurajoelle oli lähdetty kaksi ja puolikertaisella kvartetilla, kymmenen jäsentä ja bonuksena NMKY:n Mieskuoron johtaja Tommi Saalas lauloi monesti bassossa mukana. Osa lauluista esitettiin huhtikuussa 100-vuotisjuhlakonsertissa. Osaaminen ja valmiudet juhlakonserttiin harjoittelun ansiosta kuuluivat ytimekkäänä fraseerauksena ja muotoiluna läpi koko konsertin, mikä näkyi Saalaan napakassa johtamisessa liitoskohdissa. Kvartetti hoiti oman osuutensa pitkälti itseohjautuvasti. Eurajoki-salissa ehdittiin jo irrotella. Erik Lindströmin Ranskalaiset korot svengasi luontevasti ilman ”naukuvaa” laulua, mikä monissa sooloesityksissä särähtää korvaan. Seminaarinmäen Mieslaulajien hitti Kaksi kättä hississä beatboxasi iskevästi ja viittasi jälkimmäiseen konserttiin tekstissään ”rankkaa bailua hississä, eritettä pukkaa hississä”. Pepe Willbergin tunnetuksi tekemä Saat miehen kyyneliin veti sooloäänessä vertoja alkuperäisen äänivaroille. Populaariosaston sovitukset olivat nautittavia. Moniäänisyys oli kytketty taidolla mukaan. Melodialinjat säilyivät eheinä. Pappilakosken myllyssä Namikatsea säesti Ilkka Arola Quartet. Kvartetti aloitti hillitysti Art Blakeyn Moanin’ -kappaleella. Muuten meno oli ronskimpaa. Miehen rakkaus lipsahti suoraan navan alle. Perinteisten Pornolaulun ja Poppalooran lisäksi kuultiin esimerkiksi Meksikon pikajuna, Päivänsäde ja menninkäinen sekä Satumaa -melodioihin istutettuja Ismo Leikolan ja kvartetin jäsenten tekstejä. Saksasta haettiin sakutangat ja nahkaloisteisia asusteita. Varsinainen hyökkäys toisiaan vastaan, tenoreissa ja bassoissa, koettiin konsertin loppupuolella. Arola Quartet jarrutti menoa sydämeenkäyvillä sooloilla ( Ilkka Arola , trumpetti, Ilmari Aitoaho , piano, Esko Grundström , kontrabasso ja Josu Mämmi , rummut.) Kolmas miehen rakkauden ulottuvuus koettiin konserttipaikalla Eurajoen Pappamopokerhon entistämässä Myllyssä. Kerhon kaikki tuotto ohjataan suoraan hyväntekeväisyyteen. Oikaisu: Arviossa oli nimivirhe NMKY:n Mieskuoron johtajan nimessä. Nimivirhe on korjattu juttuun 12.6. klo 15.28.