Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Tuplarapsuja on jo annettu kameravalvonnassa – maksettavaa voi tulla ylinopeuden lisäksi muustakin

Poliisi on voinut kesäkuusta saakka antaa kameravalvonnan yhteydessä liikennevirhemaksun myös matkapuhelimen häiritsevästä käytöstä. Poliisihallituksen poliisitarkastajan Timo Ajasteen mukaan uuden tieliikennelain pykälä toimii myös käytännössä. – Kameravalvonnassa on annettu liikennevirhemaksuja puhelimen käytöstä yhdistettynä ylinopeudella ajamiseen, hän sanoo. Tarkkoja lukuja annettujen rangaistusten määristä ei vielä ole, koska kesäkuussa muuttuivat paitsi tieliikennelaki myös poliisin tilastointijärjestelmät, eikä poliisilla ole vielä käytössä tilastoja liikennevirhemaksuista. Alkuvuonna toukokuuhun saakka matkapuhelimen käytöstä annettiin 2 350 rikesakkoa. Ne kirjoitettiin poliisin tien päällä tekemissä valvonnoissa. – Viime vuonna häiritsevästä matkapuhelimen käytöstä rangaistiin noin 5 000 kertaa, Ajaste kertoo. Rikesakko muuttui liikennevirhemaksuksi kesäkuun alusta lähtien. Viestintävälineen kielletystä käytöstä ajon aikana rapsahtaa automaattivalvonnassa sadan euron suuruinen maksu. Tieliikennelain mukaan ajoneuvossa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista. Lakiin on kirjattu myös, että moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään. Myös polkupyörä on ajoneuvo, mutta pyöräilijälle ei voi tieliikennelain mukaan antaa liikennevirhemaksua teknisen laitteen ajoa vaarantavasta käytöstä. Ajasteen mukaan polkupyöräilijä saattaa joissain harvinaisissa tilanteissa syyllistyä liikenneturvallisuuden vaarantamisrikokseen käyttäessään teknistä laitetta niin, että sen käyttö haittaa tai vaarantaa ajamista. Tällöin kyseessä on teko, joka olisi omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. – Esimerkiksi liikenneonnettomuuksia on tapahtunut näissä tilanteissa. Ja sakkoa käytettäessä kyseessä on nimenomaan rikosasia, Ajaste sanoo. EU:n komission arvion mukaan tarkkaamattomuus ylipäätään liikenteessä on riskitekijänä 10–30 prosentissa liikenneonnettomuuksista. Eräs keskittymistä ja havainnointia vaikeuttava tekijä on juuri älypuhelimen käyttäminen eli esimerkiksi viestin lähettäminen ajon aikana. Kuolemat kasvussa Heinäkuussa Suomen tieliikenteessä kuoli 25 ja loukkaantui 390 ihmistä. Kuolleita oli 4 enemmän ja loukkaantuneita 123 vähemmän kuin vuoden 2019 heinäkuussa. Kaiken kaikkiaan kuolemaan johtaneiden tieliikenneonnettomuuksien määrä on ollut tänä vuonna hienoisessa nousussa. Koko alkuvuonna tieliikenteessä kuoli viisi ihmistä enemmän kuin vuosi sitten.