Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri

Kiinan "sinkkujen päivässä" myynti ylitti 20 miljardia euroa yhdeksässä tunnissa – puolen miljardin ihmisen odotetaan käyvän ostoksilla

Kiinalaiset käyttävät tähtitieteellisiä summia vuosittaisessa Singles' Day -ostotapahtumassa. Päivän aikana juhlitaan kiinalaisia yksineläjiä, joita on runsaasti poikavauvoja suosineen yhden lapsen politiikan jäljiltä. Juhla on vuosittain 11.11. Päivämäärässä toistuu neljästi numero 1, joka viittaa ylpeään sinkkuuteen. Sinkkujen päivästä onkin tullut maailman suurin ostosfestivaali. Amerikkalainen Suomeenkin levinnyt Black Friday jää kauas taakse. Järjetön myyntimäärä Alibaban verkkokaupassa 20 miljardin euron raja ylittyi jo yhdeksän tunnin kohdalla. Myynti kestää 24 tuntia. Miljardiin dollariin ei tarvinnut odottaa kuin 68 sekuntia verkkokaupan avaamisesta. Tämän vuoden myynti on yhdeksän tunnin kohdalla neljänneksen suurempi kuin viime vuonna, mikä saattaa ennakoida jopa uutta myyntiennätystä. Alibaba odottaa 0,5 miljardin ihmisen käyvän ostoksilla tänä vuonna. Pakkausjätteelle ympäristökritiikkiä Ympäristöjärjestöt ympäri maailman kritisoivat lisääntynyttä verkkokauppaa ja sen tuomia ympäristöongelmia. Pakkausjätteen määrän Kiinassa arvioidaan nelinkertaistuvan verkkokaupassa vuoteen 2025 mennessä, jos verkkokauppa jatkaa kasvuaan nykytahdilla. Tällä hetkellä kiinalainen verkkokauppa tuottaa pakkausjätettä lähes 10 miljoonaa tonnia vuosittain. Verkkokaupan muovipakkauksista kierrätykseen päätyy ympäristöjärjestöjen mukaan vain viisi prosenttia Kiinassa. Kiinassa julkaistiin viime kuussa uusia säännöksiä pakkaamiseen. Kuljetusyritysten on käytettävä hyväksyttyjä kierrätyskelpoisia pakkausmateriaaleja.